Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Mezi každým vstupem ...

Mezi každým vstupem a každým výstupem je proces. Podrobný průzkum procesů, kterými se vstupy mění ve výstupy, je pro celkové chápání a zlepšování podnikových procesů zcela nezbytné.
Firemní proces je sled kroků navržených za účelem vytvářet výrobek nebo službu. Některé procesy (např. proces programování) mohou být plně obsaženy v jediné organizační jednotce organizace. Většina procesů ale prochází napříč funkční strukturou organizace a překlenuje tak „bílá místa“ mezi prvky na organizačním schématu.
Některé procesy vytvářejí výrobky nebo služby, jejíchž příjemcem je externí zákazník dané organizace. Tyto procesy nazýváme hlavní procesy.
Jiné procesy vytvářejí výrobky nebo služby neviditelné pro externího zákazníka, avšak nezbytné pro efektivní řízení firmy. Označují se jako podpůrné procesy.
Další kategorie procesů – řídící procesy – zahrnuje opatření, která by měli provádět manažeři na podporu podnikových procesů. Mezi řídící procesy patří stanovování cílů, operativní plánování, zpětná kontrola, odměňování a alokace zdrojů.
Proces lze chápat jako hodnotový řetězec. Každý krok procesu by měl k tvorbě výrobku nebo poskytování služby přidat jistou hodnotu oproti kroku předchozímu. Například jedním z kroků v procesu vývoje nového produktu může být test přijatelnosti na trhu. Tento krok zvýší přidanou hodnotu zajištěním skutečnosti, že produkt vyhoví požadavkům trhu dříve, než je jeho vývoj ukončen.

Žádné komentáře:

Okomentovat