Směrování
Chtějí-li spolu komunikovat dva účastníci počítačové sítě, mezi kterými neexistuje přímé spojení, je nutné pro ně najít alespoň spojení nepřímé tj. vhodnou cestu, vedoucí přes mezilehlé uzly od jednoho koncového počítače ke druhému. Možných cest může být samozřejmě více a pak úkolem směrování je:
1. najít vhodné cesty
2. jednu z nich vybrat
3. zajistit správné předávání dat po této cestě
Příklad
Úkolem je přenést určitá data z počítače A do počítače D. Zdrojem dat je uživatelský proces, běžící na počítači A (může to být např. program pro práci s elektronickou poštu a jím generovaná zpráva, určená pro účastníka na počítači D). První počítač v cestě z počítače A do počítače D je počítač E. Cesta z počítače E do počítače D se dále dělí na cestu přes počítač G nebo přes počítač F.
Uživatelský proces na počítači A předá svá data k odeslání aplikační vrstvě, která je zase předá vrstvě prezentační atd. Když se příslušná data dostanou až na úroveň síťové vrstvy, musí tato rozhodnout, kudy je skutečně odeslat. V našem konkrétním případě je toto rozhodnutí velmi jednoduché, jediná cesta zde totiž vede přes počítač E. Data, určená k doručení do počítače D, předá síťová vrstva počítače A své bezprostředně nižší (linkové) vrstvě s požadavkem na jejich odeslání do počítače E. Jelikož mezi uzly A a E existuje přímé spojení, dokáže linková vrstva počítače A předat blok dat (na úrovni linkové vrstvy označovaný jako rámec) své partnerské linkové vrstvě na počítače E. Jak již ale víme, ve skutečnosti tak činí prostřednictvím fyzické vrstvy.
Žádné komentáře:
Okomentovat