Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

ŽIVOTNÍ CYKLUS VÝROBKU A JEHO ODCHYLKY:

• každý výrobek má svůj životní cyklus, který se skládá ze 4 fází:
a) uvedení výrobku: začíná v okamžiku, kdy se výrobek objeví na trhu a začíná být prodáván; poptávka je nízká; uskutečňují se rozsáhlé reklamní a stimulační aktivity; většinou bývá nízká míra zisku, popř. ztráta; podnik může zvolit různé strategie při pronikání na trh, např. počáteční nízkou cenu a velkou reklamu nebo vyšší počáteční cenu a nižší náklady na reklamu se zaměřením na určitý segment

b) růst: výrobek je distribuován do větších oblastí; roste prodej;, náklady na jednotku výroby začínají klesat a podnik začíná dosahovat zisku; reklama se zaměřuje na prodej a začíná se upravovat cenová politika

c) zralost: trvá déle než předcházející fáze; poptávka je nejvyšší, náklady nejnižší a zisk dosahuje nejvyšší úrovně; reklama zdůrazňuje výjimečné vlastnosti oproti konkurenci; firemní marketing hledá nové segmenty; modifikuje výrobky, popř. může také snížit cenu

d) úpadek: snižuje se poptávka v důsledku technického pokroku konkurence a změn ve vkusu spotřebitelů; klesá prodej, snižuje se cena a podnikový management musí rozhodnout zda nemá výrobu ukončit

Odchylky:
a) nový život: je-li výrobek ve fázi úpadku, může podnik provést velkou reklamní kampaň nebo prodloužit životní cyklus novým umístěním na trhu, modifikací, změnou vlastností…

b) výstřelek: je intenzivnější a má kratší život než média, minimální zralost a rychlý úpadek

c) styl: je to určd) itý způsob a forma vyjádření; převládá v určité době a po čase se může vrátit

d) móda: působí krátkodobě a v určhitou dobu se jedná o nejoblíbenější nebo nejobvyklejší styl odívání, bydlení, umění

Žádné komentáře:

Okomentovat