Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

13. CHARAKTERISTIKA OBCHODU A JEHO INSTITUCE

• význam obchodu: obchod lze vymezit jako mezičlánek mezi hospodářskými subjekty (mezi výrobou a spotřebou); z tohoto faktu vychází transakcionální teorie, která je založena na kvantifikaci a transakci nutných k obchodování

• Scharův zákon: možnost existence každého mezičlánku (obchodník) je podmíněna množstvím užitečných a prospěšných služeb v oběhu zboží, které zajišťuje
: znamená to, že čím větší je počet subjektů na trhu, tím vyšší je efekt obchodního zprostředkování


Funkce obchodu:

• základní funkce: uspokojování potřeb zákazníků a vytvoření příznivých nákupních podmínek

• další funkce:
1. přeměna výrobního (dodavatelského) sortimentu na sortiment obchodní a
zajištění jeho rozsahu
2. překonání rozdílů mezi místem výroby a místem spotřeby
3. překonání rozdílů mezi časem výroby a časem spotřeby
4. zajišťování kvality prodávaného zboží (provádí se správným výběrem
dodavatele popř. změnou dodavatele
5. iniciativní ovlivňování výroby, co do sortimentu, času, místa i množství a
ovlivňování poptávky
6. zajišťování racionálních zásobovacích cest => logistika
7. zajišťování platební způsobilosti a včasné úhrady dodavatelům

Žádné komentáře:

Okomentovat