Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Vnitřní stimuly nákupní atmosféry:

1. Vnitřní design:
• jde o ty vnitřní stimuly, které souvisí s technickým řešením interiéru prodejní jednotky

a) použitý materiál = který se používá na stropy, podlahy a obvodové zdi a měl by být
v souladu s prodávaným sortimentem a imagí prodejny; na výběr materiálu působí
také hygienické a bezpečnostní předpisy, užitné vlastnosti materiálu a jeho cena

b) osvětlení prodejní místnosti = jedná se o celkové osvětlení, osvětlení regálů, pultů,
jednotlivých druhů zboží a nápisů; barva osvětlení souvisí s celkovým barevným
řešením interiéru

c) barevné řešení interiéru = hlavním cílem je upoutat zákazníka, ovlivnit ho,
popřípadě urychlit jeho rozhodnutí; klidná nákupní atmosféra předpokládá chladné
barvy, které se používají pro plánovaný nákup a luxusní zboží; teplé barvy podporují
aktivitu zákazníka a doporučují se do výloh, vchodů a míst s nabídkou impulsivního
zboží

d) hudební kulisa: může být využita obvyklým chováním zákazníka, kdy pomalejší
tempo hudby může ovlivnit dobu strávenou v prodejně a rozsah prohlédnuté nabídky

i) vůně: důležitý je sortiment a intenzita

j) hluk: v prodejní jednotce bývá zdrojem hluku velká koncentrace lidí, manipulace se zbožím a hluk obchodního zařízení; největší intenzita bývá při prodeji potravin

k) mikroklimatické podmínky: teplo, vlhkost, prašnost…; vysoká teplota může způsobovat u zákazníků únavu a nižší soustředěnost; nízká teplota působí na zkrácení doby nákupu


2 Prezentace zboží:
• hlavním cílem prezentace zboží je co nejúčinnější představení zboží zákazníkovi, jeho vystavení pro poutání pozornosti k výrobku a podnícení zájmů o jeho nákup
• prezentace je tichá komunikace mezi MO a zákazníkem
• cíle prezentace se označují pomocí 5E:
10. EXCILING: podněcování zákazníkova zájmu
11. EXPERIMETAL: působit neokoukaným novým designem
12. EVOKATIVE: vyvolávat představy a tím i zájem o zboží
13. ENKANCING: zdůrazňování vlastního zboží
14. EASY TO SHOP: usnadňování nákupního rozhodování

• mezi nejčastější prezentační techniky patří:
1. vertikální prezentace: zboží stejného duhu je prezentováno ve výkladní skříni pod sebou; šíře nabídky je zdůrazněna v horizontálním směru; vyvolává optický dojem široké uspořádání; přehledné nabídky nejvíce ve větších prodejních jednotkách

2. horizontální prezentace: je vhodná pro menší prodejní jednotky, kde se nemůže vystavit větší množství jednoho druhu

3. otevřená prezentace: předpokládá aktivní zapojení zákazníka s možností prohlédnou, vyzkoušet a porovnat s jiným druhem zboží

4. tématická prezentace: různé druhy zboží pod jedním tématem

5. prezentace životního stylu: je urč6. ena pro č7. ást zákazníků se shodnou charakteristikou životního stylu

8. prezentace příbuzného zboží: zákazník je při nákupu urč9. itého zboží veden myšlenkou k sortimentu kompletního typu

10. prezentace v blocích: je vhodná pro nové a unikátní zboží nebo zboží za speciální cenu; je nároč11. ná na prodejní plochu

• činitelé, kteří podmiňují prezentaci zboží: zboží, jeho vlastnosti, popř. charakter obalu
: velikost plochy pro prezentaci
: umístění výrobků ve výstavním zařízení
: prezentační prostředky
• pro prezentační prostředky je důležité: jejich užití => pomoc při rozhodování
: jejich provedení
: jejich umístění


3. Dispoziční řešení prodejní místnosti:

a) GRID LAYOUT:
• charakteristický pro uzavření samoobsluhy, kde je výstavní zařízení uspořádáno rovnoběžně s bočními stranami prodejní jednotky
• uspořádání vede zákazníka určitým směrem, což může podnikatel využit pro prezentaci zboží
• výhodou je maximální využití plochy

b) FREE - FLOW LAYOUT:
• model volného pohybu zákazníka, který se orientuje podle vlastní vůle, může přehlédnout celou nabídku prodejní místnosti a není veden uspořádáním zařízení prodejních místností
• využití prodejní plochy je nižší
• používá se u nepotravin (především oděvy)

c) STANDARTNÍ LAYOUT:
• označení pro klasický pultový prodej, který neumožňuje zákazníkovi přístup k zásobě zboží ani volbu pohybu ve vztahu k nabídce zboží

d) BUTIQUE LAYOUT:
• má uspořádání jednotlivých sortimentních skupin do samostatných, více či méně uzavřených úseků, které mohou mít kromě sortimentního zaměření i odlišnou cílovou skupinu, barevné řešení, formu prodeje…


4. Obchodní zařízení:
• je to soubor zařízení a prostředků, které jsou určeny pro vystavení zboží případně pro realizaci nákupu
• obchodní zařízení se podílí na tvorbě nákupních podmínek kvalitativní stránkou (vzhledem, funkčností) a stránkou kvantitativní (množství, výkon)

5. Forma prodeje, služby a personál

Žádné komentáře:

Okomentovat