Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

15. SPOLUPRÁCE A RUST OBCHODNÍCH FIREM

Konkurence:
• jsou to podmínky, při kterých probíhá obchodní činnosti

• je to soutěž mezi subjekty na trhu
1. homogenní konkurence:vzniká mezi subjekty dodávajícími na trh všestranně totožné zboží

2. heterogenní konkurence: vzniká mezi subjekty nabízejícími výrobky stejného druhu, avšak s odlišnými technicko-ekonomickými znaky nebo s odlišnou vnější úpravou

3. potencionální konkurence: je to možnost, že k posílení konkurence vstupem nových subjektů na trhu

4. substituční konkurence: vzniká mezi dodavateli různých druhů zboží, ale použitelných k témuž účelu nebo zaměnitelných ve spotřební:
a) jednoúčelová - mezi subjekty prodávajícími různé produkty k uspokojování téže potřeby
b) konkurenčním posunem spotřebních návyků - vzniká mezi dodavateli výrobků
určených ke krytí různých potřeb týchž odběratelů

Koordinace:
• je to společný postup dvou nebo více subjektů, jehož záměrem je zlepšit situaci těchto firem na trhu
1. spontánní: zahrnuje opatření předem nedohodnutá; práva a povinnosti účastníků nejsou stanoveny; jde o snahu vyvarovat se vzájemných střetů
- zahrnuje následující alternativy
: přirozenou dělbu trhu: zaměření obchodní aktivity na určitý trh s tím
předpokladem, že partneři budou postupovat stejně
: dělba sortimentu: typická pro malé výrobce
: časová koordinace: snaha časově se nestřetávat
: cenové vedení: výsledek monopolního postavení určitého podniku; ostatní
firmy používají podobné ceny z obrany před velkou firmou

2. smluvní: opírá se o dohody mezi účastníky
a ) cenová koordinace: firmy prosazují společnou cenovou politiku; vzniká
cenový kartel a dodržování dohody zajišťují stimuly a
sankce
b) koordinace komplexní: týká se předvýrobní, výrobní i cenové fáze
c) koordinace eliminační (vylučovací): vymezení zájmových sfér

Žádné komentáře:

Okomentovat