Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Space management:

• podílí se na tvorbě nákupní atmosféry a imagi provozní jednotky

• představuje souhrn řídících tzn. plánovacích, rozhodovacích a kontrolních aktivit zaměřených především na řešení prodejního prostoru maloobchodní jednotky

tato funkce se může vymezit pomocí několika základních fází:
1. vymezení funkč2. ních zón prodejní místnosti
3. uspořádání těchto zón v prodejní místnosti
4. rozmístění jednotlivých sortimentních skupin
5. kapacitní zajištění prodejní plochou
6. koneč7. né rozmístění obchodního zařízení prodejní místnosti

• úkolem space-managementu je vytvořit optimální podmínky pro pohyb zboží v prodejních prostorech a optimální nákupní atmosféru pro zákazníka

• struktura funkčních zón v prodejní místnosti je závislá na formě prodeje sortimentu zboží a dispozici celé prodejny

uspořádání funkčních zón je závislé na charakteru zvoleného layoutu; v případě samoobsluhy může jít o tyto zóny:
1. zóna pro vstup zákazníků
2. zóna mimo prostor uzavřený pokladní zónou
3. zóna pokladní
4. zóna před pokladními boxy
5. zóna pro vystavení zboží
6. zóna obslužných úseků

• na hodnocení prodejních zón má vliv i chování zákazníků; z tohoto hlediska můžeme jednotlivé zóny rozdělit na:
: silně frekventované: leží při hlavním směru pohybu zákazníka většinou vpravo
: slabě frekventované: plochy vlevo od proudu zákazníků; vstupní zóna, středová
komunikace a vyšší a nižší podlaží

zásady při umístění zboží v rámci prodejní místnosti:

• sortimentní skupiny mají na sebe vzájemně navazovat v souladu s nákupními a spotřebními zvyklostmi

• prostorové uspořádání zařízení, ale i zboží má vést zákazníka levotočivým směrem

• prodejní jednotku musí pomoci překonat zákazníkům nesoustředěnost po vstupu do prodejní místnosti

• nabízení zboží se soustřeďuje do komplexů většinou podle potřeby nebo podle spotřeby určitých zákazníků

• sortimentní návaznost po obou stranách

• sortimentní návaznost nesmí odporovat hygienickým a bezpečnostním předpisům

• atraktivní sortimentní skupiny se rozmisťují po celém prostoru prodejní místnosti

• zboží připravené k prodeji samoobsluhou se rozmisťuje před sortimentně navazující
obsluhovaný úsek

• skupiny zboží, které vyžadují individuální obsluhu se mají umístit kolmo k řadám středového výstavního zařízení

• uplatňování samoobslužného prodeje v obchodních domech je spojeno s označením etážová samoobsluha = jde o způsob provozu obchodního domu, při kterém má prodejní plocha v jednotlivých podlažích formu uzavřené samoobsluhy

hlavní výhody etážové samoobsluhy:
1. zpřístupnění převážné č2. ásti zásob zákazníků
3. komplexnost nákupu a jednorázové odbavení v nákupní zóně
4. umístění max. zásob v prodejním prostoru
5. min. potřeba kontaktu mezi prodavač6. em a zákazníkem
7. úspora pracovníků a úspora pokladen

Žádné komentáře:

Okomentovat