Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

21. OBCHODNÍ SORTIMENT, TECHNOLOGIE OBCHODNÍHO PROVOZU A JEHO PRVKY

21. OBCHODNÍ SORTIMENT, TECHNOLOGIE OBCHODNÍHO PROVOZU A JEHO PRVKY

Hlediska třídění sortimentu:
• obchodní sortiment je soubor zboží, které prodává určitá organizační jednotka a většinou to bývá vše, co se vyrobí a jde do sféry oběhu

• nejčastější hlediska třídění:
1. podle výrobního materiálu (textilní zboží, nábytek…)
2. podle účelu použití (kuchyňské potřeby = porcelán, sklo, kov…)
3. podle častosti potřeby (denní potřeby, zboží občasné potřeby, dlouhodobé potřeby…)
4. podle konečného užití (spotřební zboží, výrobní prostředky)

• spotřební zboží se dělí na:
a) potraviny: suchý sortiment = zboží, které má delší dobu použití
: zboží s rychlou obrátkou = zboží, které se rychle kazí
b) nepotraviny: měkké = obuv, oblečení…
: tvrdé = nábytek…

• druh zboží je vždy chápán jednoznačně a proto je důležité určit komerční druh zboží = je to nejmenší článek sortimentu; je základním prvkem obchodního sortimentu, který se liší od ostatních komerčních druhu množstvím, obalem, cenou, materiálem…

• někdy se používá výraz typový druh, který zahrnuje zboží, které je možno zaměnit z hlediska potřeby (pračky, vysoušeče, jogurty…)

• charakter komerčního druhu ovlivňuje:
1. rozmísťování zboží ve skladech a maloobchodních jednotkách
2. určování počtu regálových buněk
3. určování potřebného množství a druhu obchodního zařízení
4. určování typu maloobchodní jednotky
5. určování sortimentní specializace
6. volba formy prodeje

• počet druhů zboží se může udávat různým způsobem:
1. matriční počet druhů: zahrnuje i ty druhy zboží, které již byly obměněny, takže se
ve skladě nebo v prodejně už nevyskytují
2. ažuritní počet: zahrnuje pouze druhy zboží,které jsou v určité době ve skutečnosti
v příslušné jednotce


Článek podporuje:
české ložnice, dětské postele, rustikální nábytek

Žádné komentáře:

Okomentovat