Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

10. VÝVOJ A CHARAKTERISTIKA DRUŽSTEVNÍHO OBCHODU

- družstva mají neomezený počet členů; minimálně však 5 ( toto neplatí, pokud jsou členy alespoň dvě právnické osoby)
- družstvo je právnickou osobou
- členové neručí za závazky družstva
- základní jmění je min. 50. 000,- a členské vklady mohou mít i nepeněžitou hodnotu
- družstvo vzniká na ustavující členské schůzy na základě notářského zápisu
orgány družstva: - členská schůze
- představenstvo
- kontrolní komise
- další orgány podle STANOV
STANOVI: pravidla pro fungování družstva


HISTORICKÝ VÝVOJ DRUŽSTVA:

- první družstva vznikala na obranu spotřebitelů proti nepoctivým obchodníkům
- první družstvo v Evropě: rok 1844 v anglickém městě Rochdale
- v Čechách: rok 1847: Pražský potravní a spořitelní spolek: členy se stávají dělníci,
řemeslníci a drobní živnostníci, kteří společně nakupují zboží denní potřeby
- rok 1873: byl vydán 1. družstevní zákon
- po roce 1918: existuje u nás přes 5000 družstev (spotřební, zemědělská, spořitelní,
pojišťovací…)
- únor 1948: znamená zásahy totalitního systému do demokratických zásad družstev
- rok 1989: návrat k demokracii, ale družstva jsou paradoxně považována za socialistický
přežitek
- rok 1192: nové zákony (obchodní zákoník) umožnily transformaci družstev odpovídajícím
podmínkám trhu; vzniká COOP banka, Kooperativa - pojišťovna, opět vznikají úvěrová a
spořitelní družstva
- od roku 1993: začínají se družstva přizpůsobovat podmínkami trhu, což znamená:
- vytvoření odborného managementu
- soustředění se na progresivní typy prodejních jednotek a sortiment s dobrou prodejností
- koncentrace nákupu a zajištění logistického pohybu zboží

Vývojové trendy družstev:
a) slučování a růst průměrné velikosti
b) vysoký podíl výrobní činnosti (družstva ve Švédsku)
c) působení ve městech a u frekventovaných komunikací
d) rušení některých neefektivních prodejen, ale některé státy zásobují i obyvatele v odlehlých oblastech

Problémy družstev:
- silná konkurence privátního obchodu
- vysoké provozní náklady (personální)
- ztráty a manka
- zastaralá MTZ (materiálně technická základna)
- špatná organizace práce

Formy boje s konkurencí:
- různé výhody pro členy
- posilování prodeje nepotravinářského zboží
- rozšiřování bezhotovostního placení (kartou)
- vytváření vlastního image
- prosazování ekologických principů

Žádné komentáře:

Okomentovat