Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

8. NÁKUP V LOGISTICKÉM POJETÍ

NÁKUP MALOOBCHODU:
a) stacionární: diskontně orientované: supermarkety
: hypermarkety
: superrety
: diskontní
: odborné velkoprodejny
: obchodní domy: univerzální
: specializované
: specializované prodejny
: stánkové prodejny
: automaty

b) ambulantní: pojízdné prodejny
: stánkový prodej

c) objednávkové: zásilkový prodej
: teletext, internet
- nákupem udržuje MO nutné zásoby zboží v požadovaném sortimentu tak, aby byla uspokojována poptávka a nedocházelo k hromadění nadbytečných zásob
- pracovníci prodejny vychází z informací o zboží u dodavatelů, o stavu zásob v prodejně a ze spotřebitelské poptávky
- základní požadavky MO při nákupu: kvalita
: cena zboží
: z logistického hlediska malý počet dodavatelů
: rychlá odezva na poptávku
: potřebná úprava zboží
- možnosti nákupu maloobchodníka:
1. návštěva obchodního zástupce: nejzákladnější způsob objednání zboží; výhodou je účinná a aktuální nabídka, možnost řešení reklamací, vytváří se stálé dodavatelsko-odběratelské vztahy

2. telefonická objednávka: používá se u speciálních VO při mimořádných akcích; většinou se tento způsob používá u rychle se kazícího zboží

3. písemná objednávka: nejstarší a nejrozšířenější způsob; používají se předtištěné formuláře - REGLETY

4. objednávka pomocí výpočetní techniky: využívá se označení zboží čárovým kódem
vybavení prodejen terminálovými pokladnami, které jsou uzpůsobené pro dálkový přenos dat - přes pokladnu se odečítá zboží ze zásob a signalizuje podklady pro novou objednávku
vedoucí prodejny má čtecí zařízení spojené s malým počeítačem, přejíždí malý štítek, tzn. Objednávku malého přepravního balení

5. objednávka podle standartu:
- vedoucí vyplňuje skutečný stav zásob do předtištěného formuláře a VO mu doplňuje stav zásob na předem dohodnutou výši
- pravidelná standartní dodávka u nejfrekventovanějších druhů zboží

6. objednávka ve vzorkovně: většinou u nepotravinářského zboží; mohou být stálé vzorkovny nebo sezónní nebo mohou být i formou prodejních akcí

7. nákup v samoobslužném VO

8. nákup u regálového VO

Žádné komentáře:

Okomentovat