Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Životní cyklus sw produktu

1.3. Životní cyklus sw produktu
Výběr SW ve výběrovém řízení – spjato s otázkou
Kvalita produktu je obvykle ovlivněna fází životního cyklu.
Dle (1) lze rozdělit fáze životního cyklu sw na zahájení, růst, dospělost, ústup, - viz.obr.88 str.276 (1)
 Zahájení – u výrobce je tato fáze spojena se značnými investicemi(vývoj a marketing produktu), první instalace produktu. Riziko pro výběr za účelem strategického sw ve firmě. Nedostatky, chyby, není zaručená životnost. Při tendru zařadit mezi možné kandidáty, pouze v tom případě, pokud je životně důležitý, cena (ost.parametry) jsou mnohem výhodnější než u jiných kandidátů.
 Růst – další vývoj produktu(funkce, platformy, provozní charakteristiky, roste počet instalací. Riziko – nezvládnutý růst výrobcem – následně šatná kvalita služeb ( i pád produktu). Pokud jsou při v.ř. tyto rizika brána v potaz a vyhodnocena jako minimální, je nákup produktu v této fázi velmi dobrou investicí do budoucna.
 Dospělost – nyní se výrobce soustřeďuje především na provoz a údržbu systému. U nových verzí dochází k drobným vylepšením systému, žádné zásadní inovace. Počet instalací stabilní – až stagnuje. Minimální rizika při nákupu, ale také žádná velká konkurenční výhoda.
 Ústup – fáze produktu, která nastane tehdy, pokud výrobce neinvestuje do inovací, nevylepšuje produkt - nové verze. Konkurenční produkty jsou mnohem dál, nabízejí větší rozsah funkcí, založených na modernějších a aktuálnějších technologiích. Úbytek počtu instalací. Investice do daného produktu je nevýhodná, nevýnosná. Pokud nedochází k inovacím, zákazníkovi nastanou dvě možnost: ponechá si starý produkt, ztrácí konkurence schopnost nebo koupí nový, čímž mu vznikají náklady na nákup a implementaci.




Úloha - předpoklady:
Jste analytikem projektu vývoje IS a právě tvoříte plán tohoto projektu. Zákazník požaduje, aby byl systém specifikován jako celek a také tak (systémově) vyvíjen, přitom však některé jeho části musí být vyvinuty tak rychle, že jejich nasazení do provozu by mělo předběhnout dokončení globální analýzy. Zákazník chápe, že, jak Vy mu tvrdíte, má životní cyklus vývoje IS své nepopiratelné zákonitosti, tvrdí však, že musí též respektovat zákonitosti svého byznysu, které jej nutí požadovat takovou rychlost. Přitom trvá na systémovém vývoji.
Zadání:
 Jak se s tímto rozporem vyrovnáte? Jaké máte možnosti?
 Existuje nějaké typové řešení takové situace?
 Jaký vliv to má na řízení rizik projektu?
Je tzv. "přírůstkový životní cyklus" zvláštním druhem životního cyklu systému, nebo ne? A proč?

Žádné komentáře:

Okomentovat