Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Optimalizace podnikových procesů

Optimalizace podnikových procesů
Důvody a podstatné rysy reengineeringu podnikových procesů (BPR). Statický versus procesní pohled na podnik. Jakou roli hrají při BPR akumulované podnikové znalosti a znalosti pracovníků, podílejících se na průběhu procesů ? Úloha IS/IT v BPR a v řízení podnikových procesů.



1.1. Definice BPR
Pojem reengineering byl poprvé použit Michalem Hammerem v roce 1990 v jeho článku Reengineering Work - Don’t Automate, Obliterate.

Možné definice:
 BPR představuje změnu způsobu provádění a organizaci celého produkčního procesu uvnitř podniku (tj. všechny jeho životní etapy). Zaměřuje pozornost především na zlepšení vztahů k zákazníkovi. Hledá způsob, jak přidat hodnotu produktu tak, aby byl konkurenceschopnější. (Zdroj [1]).
 BPR je zásadní přehodnocení a radikální (tj. nerespektující dosavadní struktury) rekonstrukce podnikových procesů tak, aby mohlo být dosaženo dramatického (tj. výrazného) zdokonalení z hlediska nákladů, kvality, služeb, rychlosti. BPR představuje vzdát se zavedených postupů a nově organizovat práci (Zdroj [3]).

BPR lze také chápat jako revoluční změny v procesech, v organizaci, v technologiích, postojích, kvalifikaci, atd.

1.2. Důvody BPR
První tři níže uvedené důvody vycházejí z problémů tří „C“ (Customer, Competition, Change). V důsledku těchto problémů firma potřebuje rychleji reagovat na změny trhu. BPR v tomto případě může odstranit nevýhody hierarchického řízení přechodem na částečně procesní řízení apod. Poslední dva důvody jsou uvedeny pro doplnění. Doporučit reengineering v případě špatného stavu firmy jako poslední záchrany nebo doporučit reengineering v případě dobrého stavu firmy jako nové příležitosti a udržení pozice na trhu je problematické.

Žádné komentáře:

Okomentovat