Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Podle délky období, na které je plán vytvářen, rozlišujeme plány

Podle délky období, na které je plán vytvářen, rozlišujeme plány:
 Dlouhodobé - Jsou vytvářeny pro období delší než 1 rok. Vytvářejí se v podnicích, kde existuje velká podniková kultura plánování a řízení. Jsou vytvářeny pro velké a finančně náročné projekty (např. projekt je rozplánován do více dní). Měl by být proveden variantně. Realizace plánu závisí na autoritativní podpoře vedení. Jako zdroje jsou přiřazovány role. Rozlišovací úrovní jsou roky a měsíce.
 Střednědobé - Pro období do 6 měsíců, max. 1 rok. Mohou být základem smlouvy. Časovými jednotkami jsou měsíce a týdny. Plánování je doporučeno ve dnech. Zdroje jsou konkrétní osoby.
 Akční (krátkodobé) - Pro období do 14 dnů. Obsahuje zadání práce na nejbližší období. Časovými jednotkami jsou týdny a dny. Zdroji jsou konkrétní osoby.
Při vytváření plánu projektu jsou v protikladu tři faktory: dobře, rychle, levně. Zvýšením jednoho faktoru musím snížit ostatní dva faktory. Např. rychlejší provedení projektu způsobí nižší kvalitu (popř. nižší rozsah řešených problémů) a vyšší náklady.

1.2. Organizace projektu
Organizaci projektu je možné chápat různě (organizací se může rozumět vlastní řízení projektu). V tomto textu se organizací projektu rozumí přehled projektových rolí, jejich předpoklady, jejich pracovní náplň, kompetence, zodpovědnost, vztah k týmům a přiřazení lidí rolím. Typy rolí jsou vytvářeny podle projekčních zvyklostí a v závislosti na životním cyklu projektu. Přehled dodavatelských a odběratelských rolí a jejich vzájemné přiřazení by měl být obsažen ve smlouvě mezi dodavatelem a odběratelem. Konkrétní osoby jsou jednotlivým rolím přiřazeny před zahájením projektu. Role jednotlivých lidí se mohou v průběhu projektu měnit.

Projekt musí mít určeny:
1. Řídící radu (komisi) - Řídící rada je nejvyšší orgán jmenovaný statutárními zástupci. Rozhoduje o plánech, kapacitách, rozpočtu, smluvním plnění, schvaluje změny, jmenuje jednotlivé týmy. Rozhoduje konsensem. Jednání je formalizované (pozvání, zápisy). Má max. 9 členů.
Časté uživatelské role v řídící komisi:
 Výkonný sponzor
 Vedoucí informatik
 Koordinátor
 Klíčový uživatel
Časté projekční-řídící role v řídící komisi:
 Zástupce vedení
 Vedoucí projektu
 Vedoucí analytik
 Vedoucí technolog
Vysvětlení pojmů:
 Sponzor - Platí a spotřebovává konečný výsledek, předsedá rozhodčí komisi.
 Uživatel - Iniciuje celý projekt, přebírá konečný výrobek a odpovídá za jeho použití (i kvalitu).
 Dodavatel - Produkuje a vydělává.
2. Projektový výbor - Je podřízen řídícímu výboru. Je tvořen vedoucím projektu a vedoucími týmů.
3. Realizační (projekční) tým - Je tvořen výkonnými projekčními rolemi. Je podřízen projektovému výboru. Existuje jeden nebo několik realizačních týmů.
4. Další týmy - U rozsáhlých projektů je optimální vytvořit další týmy (tým akceptace, tým kvality, atd.).

Žádné komentáře:

Okomentovat