Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Procesní řízení

1.6. Procesní řízení:
 Jedná se o novější pojetí řízení firem, které má umožnit rychleji reagovat na změny trhu, které má pomoci zajistit dostatečnou kvalitu produkce, orientaci na zákazníky apod. Procesní řízení je založeno na vytváření týmů, které provádějí určitý proces nebo jednotlivé činnosti procesu. Výhodou týmu je užší spolupráce různě profesně zaměřených lidí, kteří by neměli být ovlivněni neshodami mezi útvary a kteří se ztotožňují se společným cílem. Při dobré týmové práci vzniká synergický efekt.
 Proces (překladem ang. slova „process“ do češtiny může být slovo „postup“) je posloupnost činností. Každá činnost a každý proces musí mít přidělenou svoji zodpovědnou osobu a může mít přiděleny jednu nebo více kooperujících osob (tj. osob spolupracujících). Činnost má jeden nebo více vstupů a výstupů. Proces je startován určitou událostí. Může mít charakterizovanou událost, která ho ukončuje. Podnikové procesy mohou být různě členěny. Jedním typem členění je rozdělení na (Zdroj [1]):
 hlavní - Tyto procesy směřují k zákazníkům. Události, které je startují a ukončují leží mimo firmu. Tyto procesy vytváří přidanou hodnotu pro firmu. Jsou jimi například (pro softwarovou firmu) marketing a prodej, projekce, poimplementační podpora, vývoj specifického SW.
 podpůrné - Tyto procesy mají zákazníky v podobě hlavních procesů. Jejich přidaná hodnota je zprostředkována hlavními procesy. Podpůrným procesem je například účetnictví.

Jiným více podrobným členěním je dělení procesů na (Zdroj [1]):
 klíčové (core processes) - Tyto procesy zajišťují hlavní podnikové funkce a jsou bezprostředně spojené s uspokojením potřeb zákazníků. Příkladem procesu je například realizace zakázky.
 podpůrné (support processes) - Tyto procesy mají tzv. vnitřní zákazníky (procesy probíhající uvnitř podniku) a jsou v pozadí kořenových procesů. Příkladem jsou zásobování, fakturace, účetnictví, atd. Tyto procesy mohou být zajišťovány externě (outsourcing).
 mezipodnikové (business network processes) - Tyto procesy překračují hranice podniku tzn. jsou z části realizovány u dodavatele (speciální příprava materiálů a subdodávek) nebo u spolupracujících firem (distributorů, servisních firem, atd.) nebo u zákazníka. U těchto procesů je nutné určit, které činnosti se budou provádět u partnera a jaký bude způsob komunikace.
 řídící (management processes) - Tyto procesy jsou určeny pro plánování a organizaci zdrojů. Je s nimi spojen problém s optimálním rozdělením rozhodovacích pravomocí.

 V čistém procesním řízení neexistuje pyramidová organizační struktura. Zaměstnanci nejsou uspořádáni v útvarech.
 V procesním řízení je obvykle důležité posílit kompetence jednotlivých zaměstnanců. Proto je důležitý rozsah jejich znalostí, aby mohli provádět správná rozhodnutí.
 V procesním řízení se vyskytují tyto role (Zdroj [1]):
 Car - Je odpovědný za fungování firmy v souladu se schválenou strategií.
 Proces leader - Řídí, kontroluje, koordinuje průběh procesů realizovaných vlastníky procesů.
 Proces leader procesu marketing - Odpovídá za marketingové aktivity firmy jako celku a za řízení synergií, v souladu s celofiremní strategií a podle pokynů cara.
 Vlastník procesu - Odpovídá za instanci procesu tj. jednotlivý konkrétní výskyt procesu.
 Vlastník zdroje - Odpovídá za výkonnost zdroje v souladu s cíly firemního marketingového plánu.
 Manager produktu - Je odpovědný za kontakt s firmou dodávající daný produkt, za uplatnění nejvýhodnějších konfigurací, verzí apod. Je v úzkém kontaktu s dodavatelem, získává know-how o daném produktu a odpovídá za přenos těchto znalostí do relevantních zdrojů firmy.

Žádné komentáře:

Okomentovat