Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Zneužití dominantního postavení

Dominantní postavení – soutěžitel nebo jejich skupina má tržní sílu, která mu umožňuje ve značné míře chovat se nezávisle na jiných soutěžitelích nebo spotřebitelích; může být individuální nebo kolektivní (nabyto společně několika silnými soutěžiteli v nikoliv nepřátelském vztahu)
Tržní síla – stanovena v zákoně o ochraně hospodářské soutěže multikriteriálně – hlavním kritériem je tržní podíl (= hodnotové vyjádření objemu dodávek nebo nákupu zboží na relevantním trhu), dále hospodářská síla (např. obrat nejen na daném trhu), finanční síla (přístup k úvěrům, likvidita), právní překážky vstupu na trh (nutná veřejnoprávní povolení či jiné požadavky), jiné překážky (např. existence proslulé ochranné známky), stupeň vertikální integrace (vlastní síť distributorů či dodavatelů), struktura trhu a tržní podíl nejbližšího soutěžitele. Výčet je demonstrativní (další např. agresivní zvyšování tržního podílu).
Nabytí tržní dominance není samo o sobě narušením soutěže. Kartelové právo ČR i právo ES postihuje až jeho zneužití.
Generální klauzule – zakazuje zneužití dominance na újmu jiných soutěžitelů nebo spotřebitelů; oproti pojetí právu ES není třetí zájem (veřejný zájem); doplněna v zákoně o ochraně hospodářské soutěže výčtem zvláštních skutkových podstat:
a) vynucování nepřiměřených podmínek ve smlouvách
a. dlouhodobé nabízení nebo prodej za nepřiměřeně nízké (tzv. predátorské) ceny, tzn. ceny nižší než variabilní náklady)

Žádné komentáře:

Okomentovat