Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Princip publicity

Formální – OR je každému přístupný, každý má právo do něj nahlížet, pořizovat si z něj kopie a výpisy
Materiální
o pozitivní
• skutečnosti zapsané v OR jsou účinné vůči každému ode dne
zveřejnění, ledaže zapsaná osoba prokáže, že třetí osobě bylo provedení zápisu známo dříve
• údaje a obsah listin, jejichž zveřejnění zákon ukládá, může zapsaná osoba namítat vůči třetím osobám až od okamžiku jejich zveřejnění, ledaže by prokázala, že třetí osobě byly známy dříve; těchto údajů a obsahů listin se však zapsaná osoba nemůže dovolávat do šestnáctého dne po zveřejnění, jestliže třetí osoba prokáže, že o nich nemohla vědět
• okamžikem zveřejnění se rozumí publikace v Obchodním věstníku
o negativní
• proti tomu, kdo jedná v důvěře v zápis v OR, nemůže ten, jehož se zápis týká, namítat, že zápis neodpovídá skutečnosti (nástroj zajištění řádné evidence a aktualizace údajů v OR)

- třetí osoby se mohou vždy dovolávat nezveřejněných údajů a obsahu listin, neodnímá-li jim tento nedostatek účinnost (§ 29/5 ObchZ) – ustanovení může být použito třetími osobami v případech skutečností, které nastávají bez ohledu na zápis (deklaratorní zápisy)
- při nesouladu mezi zapsanými a zveřejněnými údaji nebo mezi uleženými a zveřejněnými listinami se není možné dovolat vůči třetím osobám zveřejněného znění; obchodní zákoník se vyslovuje ve prospěch zapsaných údajů a uložených listin

Žádné komentáře:

Okomentovat