Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

6. Nedovolené omezování hospodářské soutěže

Pojem, podmínky a funkce hospodářské soutěže
Hospodářská soutěž – souběžná snaha subjektů nabídky a poptávky na trhu ohledně určitého zboží nebo služeb, jejímž cílem je dosažení určitých hospodářských výhod před ostatními soutěžiteli a jež vzájemně ovlivňuje jejich hospodářskou činnost
- podmínkou existence je, že na příslušném trhu je více než jeden účastník
- potencionální soutěž: na daný trh může reálně vsotupit další účastník
- probíhá v demokratickém, svobodném právním a ekonomickém tržním prostředí, není předurčována zásahy veřejné moci
- účastníkům jsou podmínky a účast ostatních účastníků známy
- není vyloučena objektivními příčinami (např. válka, krize apod.)
- pokud probíhá mezi dodavateli, má stimulační účinek, vede k vyšší kvalitě nabízených produktů, ke snížení ceny a k optimální alokaci zdrojů
- probíhá-li mezi odběrateli, může vést ke zvyšování ceny a snížení kvality produktu – může mít stimulační účinky k vytvoření alternativních zdrojů
Druhy hospodářské soutěže
Podle postavení účastníků soutěže v ekonomických procesech:
Horizontální – probíhá mezi účastníky ve stejné fázi ekonomického procesu
Vertikální – mezi účastníky navzájem v různém ekonomickém postavení
V obou případech dochází k setkání účastníků na stejném trhu
Konglomerátní – účastníci se nesetkávají na tomtéž trhu, ale přesto ovlivňují soutěžní chování druhého:
Výrobkově: např. cena a jiné parametry určitého typu auta mohou ovlivnit I cenu a jiné parametry doplňků určených k tomuto typu auta, ale prodávaných na jiném trhu než auto
Teritoriálně: sousedící úemí, dovoz výrobků na jiné území může ovlivnit vznik potřeby jiných výrobků a jejich cenu

Žádné komentáře:

Okomentovat