Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Standardy kvality

Standardy kvality
Mezi požadavky na TQM patří zavedení systému řízení kvality. Tento systém obsahuje standardy kvality, např. ISO9000. To bylo vytvořeno organizací ISO. Standardy jsou určeny pro kontraktační řízení (dodavatelsko-odběratelské vztahy).
ISO normy cílově směřují k zavedení a dokumentaci systému kvality, resp. standardů kvality. To je zásadní rozdíl oproti přístupu Baldrigově ceny, jejíž cílem je dosažení konkurenční výhody a to prostřednictvím nepřetržitého zlepšování péče o zákazníka. Ta obsahuje právě něco více než jen statické ISO normy.

1.9. Řízení informatiky v řízení firmy
1.9.1. Charakteristika změn v řízení IS/IT
Řízení IS/IT je chápáno jako součást řízení podniku.
V 70. a 80. letech byly IS založeny na stejnorodých aplikacích. Jediné, v čem se lišily, byly výkonnostní parametry. V 90. letech prošly IS mimořádným vývojem a současný stav lze charakterizovat:
- zkracující se doba mezi inovacemi (z několika let na měsíce; zkracuje se jak samotná doba inovace aplikací, tak i perioda obměn požadavků na ně; zrychluje se tempo nároků na koncepční změny IS)
- vysoká heterogenita produktů, aplikací a služeb (různé aplikace běží „vedle sebe“, pro jiné uživatele, nad jinými technologiemi apod. Např. aplikace pro takt. a oper. řízení, MIS, e-business aplikace, bank. systémy,…)
- globalizace informačního prostředí (vznikající GIS, dynamizující rozvoj infrastruktury, rozvoj informatické vzdělanosti, apod.)
Všechny tyto aspekty mají zásadní vliv na řízení informatiky – to se mění. Důsledky: stále více služeb je outsorcováno, externí vztah se musí koordinovat, aplikace musí být integrovány, zvyšující se význam externích informačních zdrojů.
Oproti 70. a 80. letům se minimalizuje řízení vlastních vývojářských aktivit. Na druhou stranu roste problém INTEGRACE.

Nové nároky na řízení IS/IT vyplývají z ekonomických, obchodních a provozních potřeb a cílů firmy a současně z nových možností IT. Nové cíle řízení IS/IT lze charakterizovat:
1. zajistit vysokou funkcionalitu IS (na úrovni základních, resp. transakčních funkcí především analytických funkcí, funkcí pro podporu rozhodovávání, BI,
2. dosáhnout požadované úrovně disponibility IS/IT (bezpečnost, spolehlivost, flexibilita)
3. maximalizovat poměr efektů IS/IT (hlavně ekonomických) a vynaložených nákladů (nutnost měřit)

Žádné komentáře:

Okomentovat