Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Knowledge Based Process Reengineering

1.1. Knowledge Based Process Reengineering (KBPR)
Reengineering podnikových procesů (BPR) se v 90. letech stal jedním z nejživěji diskutovaných témat odborných konferencí i diskusí podnikových manažerů. Přesto jeho výsledky, stejně jako celé systémové integrace nejsou vždy uspokojující. Důvodem „mechanický" přístup k mapování a reengineeringu procesů, které jsou příliš technicky zaměřené, málo respektují znalosti lidí podílejících se na procesech a nedostatečně zohledňují nutnou míru kreativity člověka v tom kterém procesu.
Výsledkem klasického modelování a reengineeringu procesů (zvláště jsou-li použity nástroje typu ARIS Toolset) je detailní návrh procesu, který obsahuje přesně definovanou síť činností. Pro každou dílčí činnost v procesu jsou popsány její vstupy a výstupy (někdy i algoritmus činnosti), zodpovědné funkční místo za činnost, maximální doba trvání činnosti, maximální náklady na činnost, podmínky, za kterých se činnost vykonává, případně i další údaje.

V některých případech může mít výše popsaný přístup řadu nevýhod:
• jakmile je průběh procesu závislý na mnoha podmínkách, externích vlivech a jejich kombinacích, bývá popis (model) procesu velmi komplikovaný. Neúplný popis, který některé kombinace podmínek neřeší, může zapříčinit abnormální ukončení průběhu procesu nebo dokonce tragedii,
• v některých případech optimální model procesu nelze určit vůbec. Například při popisu procesu tvorby informační strategie možná můžeme být schopni dopředu určit „optimální" strukturu dokumentu informační strategie, nebudeme ale zřejmě schopni popsat celý proces tvorby strategie v tom detailu, který byl zmíněn výše. I kdybychom se o něco podobného pokusili, pracovníci tvořící informační strategii by detailní návrh postupu zřejmě bojkotovali, protože by rychle odhalili nedokonalost návrhu s ohledem na konkrétní situaci, ve které se právě nacházejí,
• striktnost definice procesu nedává možnost využít nové myšlenky a nápady, které vzniknou v hlavách pracovníků podílejících se na průběhu procesu

Žádné komentáře:

Okomentovat