Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Důsledky outsourcingu

1.7. Důsledky outsourcingu
Lze očekávat zejména trendy ke globalizaci a specializaci. Vytěsněním funkční oblasti mnoha podniky jednomu poskytovateli vytváří u poskytovatele geograficky distribuované horizontální organizační struktury, tedy to, čemu se říká síťová organizace.
Na trhu práce pak lze očekávat tendenci k menšímu zájmu o střední manažery a o pracovníky s nízkou kvalifikací vzhledem ke světové úrovni a naopak zájem o pracovníky vysoce specializované. Protože většina pracovníků nebude schopna tomuto trendu vyhovět, outsourcing též přispívá k tzv. „kapitalismu bez práce“, ke zvýšení míry nezaměstnanosti [Voříšek].

1.8. Outsourcing IS/IT
Investice do IS/IT jsou specifické hlavně extrémně rychlým vývojem technologií jak v oblasti hardware, tak i v oblasti software. Pro nový způsob informační integrace podniku s okolím je nutný stále nový software, který ovšem běží bez problémů pouze na nových počítačích. Udržování určitého standardu využívaných služeb IS/IT stojí nemalé investiční prostředky, zejména kvůli častým inovacím.
Nejen vývojové zlomy, ale i předpokládaný rychlý rozvoj zvláště hardware jsou schopny zachytit specializované podniky, tedy poskytovatelé.

1.9. Vznik poskytovatelů outsourcingu IS/IT
Jednou z možností je vybudování dodavatelského podniku na zelené louce. Tato možnost nepatří mezi nejčastější, spíše podnik již specializovaný na oblast IS/IT rozšiřuje svoje portfolio nabízených služeb i o outsourcingové aktivity.
Další alternativou je oddělení specializované informatické jednotky od mateřského podniku a vznik nové firmy. Ta poskytuje služby jak své matce, tak i jiným partnerům, což jí umožňuje realizovat úspory z rozsahu - viz EDS a General Motors výše.
Zvláštní možností je postupná změna zaměření společnosti původně neinformatické právě na informatickou oblast. Například [SČE] odsouvá stále více okrajových činností jako je stavebně-montážní činnost, logistika ad. Sami se již považují spíše za informatickou společnost. V budoucnu možná budou své zkušenosti nabízet zájemcům formou outsourcingu. Naprosto opačný způsob zvolila JČE [Bruckner2]. Který přístup byl vhodnější ukáže teprve budoucnost.

Žádné komentáře:

Okomentovat