Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Podniková strategie a konkurenční výhoda

1.7. Podniková strategie a konkurenční výhoda
Konkurenční výhoda vyplývá:
1. z pozice podniku v konkurenčním prostředí
2. ze schopnosti se vyrovnat s konkurenčními silami

Z toho vyplývají dvě strategie (dle Portera):
1. cesta nízkých nákladů
2. odlišení vlastní produkce od konkurenční

V podmínkách GIS z toho plyne, že e-business je především změna tradičního obchodního procesu mezi výrobcem, distributorem, dealerem a zákazníkem. Tento „model 4 subjektů“ má nevýhody:
1. distributor má dobré znalosti produktu, ale minimální o zákazníkovi
2. dealer má dobré znalosti o zákazníkovi, ale menší o výrobku
Z toho vyplývá, že je nedostatečná komunikace týkající se toho nejdůležitějšího – potřeb zákazníka.
Porter navrhuje nový model, který využívá technologií internetu, redukuje počet mezičlánků. Jeho hlavní konkurenční výhoda je v tom, že výrobce je v přímém kontaktu se zákazníkem a reaguje okamžitě. Další konkurenční výhodou využití internetu je snížení nákladů a poskytnutí dalších služeb provázející produkci a prodej přímo zákazníkovi.

Tradiční obchodní model:



Obchodní model v informační společnosti:


Další konkurenční výhodou je využití fundovaných analýz pro zkoumání prostředí. Jde o BCG matice a SWOT analýzu. (podrobněji viz [1], str. 32-26])

Žádné komentáře:

Okomentovat