Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

5. Metriky

5. Metriky
Slouží ke správnému měření činností a získání realistického obrazu o výkonu podniku. Měření výkonu je základní manažerský nástroj. Lze jej využít za prvé jako klasický nástroj řízení (nátlaková metoda s hrozbami postihu) nebo za druhé jako motivační nástroj (metoda koučování). Záleží na situaci v podniku, na manažerovi, stylu řízení i situaci na trhu.
Měřit se dá téměř vše. Co nelze měřit, nelze ani řídit. Měření je zacílené na zvyšování konkurenceschopnosti a vztahuje se k současným procesům. V dlouhodobějším horizontu je použito měření k zjištění efektivitu změn procesů. Velký význam též v IS/IT.
Cíle a kritéria přínosů IS/IT:
- cíle
o zainteresování dodavatele nebo interního IT oddělení na dosažení přínosů IS/IT
o vytvoření účinné platformy pro sjednocení cílů týmu odběratele i dodavatele
o objektivnější obrázek o efektivitě prostředků vložených do IS/IT
- kriteria tzv. měkká
o oblasti, jejichž zlepšení povede podle přesvědčení zákazníka k vyší výkonnosti
o hodnotí míru vytvoření potenciálních efektů realizací IS/IT
- kriteria tzv. tvrdá
o ukazatelé objektivně měřitelné
o podporující podnikové cíle
o směřující k zákazníkovi

Doporučuje se mix metrik jak z hlediska zkoumání výkonového měření podniku (tvrdé m.), tak i z pohledu zákazníka (měkké m).

6. Řízení kvality – TQM (Total Quality Management)
TQM se objevilo nejdříve ve výrobě, v 90. letech se stalo filozofií podnikání. Nástroje TQM (Ceny kvality) se stávají také marketingovým argumentem (i v ČR).
Cílem TQM je uspokojit zákaznické požadavky co nejefektivněji. Aktivity vycházející z TQM jsou co rozsahu i rizika neúspěchu menší než u BPR. I tak jsou osvědčeným nástrojem transformace podniku.
Příkladem TQM je posun v myšlení celého podniku a všech zaměstnanců tak, aby
- se provozovaly jen činnosti nezbytné s správné
- činnosti prováděly kvalitně a správně hned napoprvé

Řízení kvality TQM vyžaduje vždy:
- znalost zákazníka
- znalost a porozumění podmínkám vlastního podnikání
- funkční a nákladovou analýzu
- systém řízení jakosti
- spojité vylepšování kvality
- nástroje a metody řízení kvality

Ceny jakosti, jakožto nástroje TQM, shrnují požadavky na první dva body a na práci s daty a informacemi.

Žádné komentáře:

Okomentovat