Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

USA - ROMANTISMUS

Nathaniel HAWTHORNE (1804 - 1864)
- „Šarlatové písmeno“ - nešťastný milostný příběh, z Anglie do USA utíkají evangelíci, mezi nimi vdaná žena x těžké poměry, zamiluje se do evangelického duchovního, začnou se scházet, narodí se jim dítě x komunita jim to nepřeje + přijíždí manžel, začne se pídit po pravdě => před soud - nemravná žena, nedodržuje podmínky => odsouzena, musí na šatech nosit rudě vyšité písmeno A => problémy, manžel ji opouští, duchovní umírá => zůstává se dítětem sama


Edgar Alan POE (1809 - 1849)
- romantický autor, píše poezii i prózu - hledá v ní lásku a harmonický život
- poezie tajemná x lehce se dívá na svět, s nadhledem
- „Havran“ - rozsáhlejší báseň, 1. počátek moderních uměleckých stylů ve světové literatuře - vymýšlí symbolismus jako metodu psaní básní
- hlavním hrdinou autor, doma je večer sám, propadá chmurám, slyší klepání => jde otevřít x nikdo tam není, znovu někdo klepe, ..., nakonec překoná strach, otevře okno, vletí tam havran, usadí se na bystě Palas Athény, vede s havranem monolog - nebojí se tmy, ale toho, co ho čeká
- refrén „Nikdy víc“ - opakuje se na konci každé sloky = člověk by neměl opakovat své chyby
- povídky: považován za zakladatele nových literárních žánrů
- detektivka - 2 postavy vyšetřovatelů - chtějí rozluštit záhadu, jeden nechápavý, druhý geniální
- horor - záhadná literatura
- sci-fi - vymýšlel si hovadiny x tak dokonale, že to lidi brali za pravdu
- detektivka: „Vražda v ulici Morgue“ - podává zákonitosti pro psaní detektivky
- na počátku filosofická úvaha - srovnává analýzu a důvtip, říká, že se to nemá zaměňovat
- na počátku motto - odpovídá na závěr povídky
- hlavní hrdina se setkává s Dupinem v knihovně v Paříži, spřátelí se, začnou spolu bydlet x zaměňují noc a den
- Dupin se mu nezdá - čte myšlenky lidí => zuřivost, vztek, čtou noviny, zjistí, že se stala vražda - matka s dcerou zabity, výpovědi svědků, výpověď policie - je to záhadné, obviňují z vraždy poslíčka. Sází se, jestli na to Dupin přijde => začíná se případem zabývat. Používají vylučovací metodu, dedukci - důraz na detaily => čistě rozumové zdůvodnění => Dupin sestavuje způsob vraždy, nakonec detaily zapadají do sebe => vyvrcholení
- na začátku vždy chybná teorie (nevinně obviněný člověk) => napravováno x soukromými detektivy nebo civilisty
- stanovil dvojici detektivů - jeden inteligentní, druhý normální => vzniká Sherlock Holmes a Dr. Watson
- další autoři nechávají jenom geniálního vyšetřovatele
- počítá s lidskou fantazií a představivostí čtenáře
- horor: „Maska červené smrti“, „Jáma a kyvadlo“ - soustředění na detaily, tajemno - žádná konkrétní postava
- nejde o násilí na člověku x násilí na psychologii
- odehrávají se v uzavřených prostorech => pocit většího strachu a nemožnosti úniku
- podle postav popsáno i prostředí, rozdvojení osobnosti postav, člověk ničí sám sebe
- možno chápat dvojím způsobem: realisticky a symbolicky - vždy nějaké poslání
- „Maska červené smrti“ - princ se vysmívá smrti, místo aby se věnoval zemi s morem, schovává se => potrestán, mor ho zabíjí i přes to, že je to princ => pomsta za chudé
- „Jáma a kyvadlo“ - kyvadlo je časem života, člověk se dostává do tmy => snaží se ho ohmatat x riskuje tím - je tam propast. Stěny pomalované => strach, přivážou ho ke kříži, sleduje kyvadlo => člověk je spoután fyzicky, prostředím, společností.
- krysy překousávají řemeny => symbolem smrti
- poznává, že je to v kovovém vězení, začíná žhnout - snaží se ho zahnat do jámy => pozemské peklo
- zachráněn vojáky před církví => světská moc postavena před duchovní moc
=> nejistota soudobého světa a života
- vyjadřování: dokonalý vypravěč, vzletné, detailní, obrazné x ne emotivně, ženy popisuje jako vyšší postavy - světice (popisuje jako manželku)

Žádné komentáře:

Okomentovat