Definice
Spojky pevné – pružné
se používají zejména k přenosu kroutícího momentu z hnacího hřídele na hnaný.
Dále je používáme proto:
přenos z hnacího na hnaný hřídel má být měkký pružný spoj
hřídel je většinou velká
možnost odpojení hřídelí za provozu
proti zatížení
vyrovnání délky hřídelí
aby zabírali jen v jednom směru
Rozdělení:
Mechanicky neovládané
nepružné          -         pevné    - trubkové
                                                           - korýtkové
                                                               - přírubové
                                                                 - s četnými zuby
                             vyrovnávací       - axiální
                                                           - radiální
                                                             - kloubové
pružné            -        lineární    - s kovovými členy
                                                           - s nekovovými členy
                                    nelineární   - s kovovými členy
                                                           - s nekovovými členy
Mechanicky ovládané
výsuvné  -  mechanicky řazené   - třecí čelní
                                                               - třecí kuželové
                                                                  - třecí válcové
                       hydraulicky řazené   - jako mechanicky řazené
                      pneumaticky řazené
                          elektricky řazené
pojistné   - se střižným klínem
                        vysmekávací
                        prokluzovací
rozběhové – s řízeným záběrem
                           s neřízeným záběrem
volnoběžné – západkové
                             kuličkové
                              válečkové
                                 závitové
Výpočet spojek
Výpočtový moment,
Mechanické spojky
Přenášejí kroutící moment vzájemným dotykem svých opěrných nebo třecích ploch.
Neovládané spojky
Pevné spojky
Používají se ke stálému spojení hřídelí. Jsou charakterizovány nepružným přenosem kroutícího momentu bez možnosti vzájemného pohybu hřídelí. Mezi pevné spojky patří trubková, misková, přírubová a kotoučová spojka. Nejčastěji používaná je kotoučová spojka, která vyhovuje pro velká a střídavá zatížení. Kotouče jsou spojovány se silovým nebo tvarovým stykem.
 
Žádné komentáře:
Okomentovat