Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Spojky pevné a pružné

Definice
Spojky pevné – pružné
se používají zejména k přenosu kroutícího momentu z hnacího hřídele na hnaný.

Dále je používáme proto:
přenos z hnacího na hnaný hřídel má být měkký pružný spoj
hřídel je většinou velká
možnost odpojení hřídelí za provozu
proti zatížení
vyrovnání délky hřídelí
aby zabírali jen v jednom směru

Rozdělení:
Mechanicky neovládané
nepružné - pevné - trubkové
- korýtkové
- přírubové
- s četnými zuby
vyrovnávací - axiální
- radiální
- kloubové
pružné - lineární - s kovovými členy
- s nekovovými členy
nelineární - s kovovými členy
- s nekovovými členy

Mechanicky ovládané
výsuvné - mechanicky řazené - třecí čelní
- třecí kuželové
- třecí válcové
hydraulicky řazené - jako mechanicky řazené
pneumaticky řazené
elektricky řazené
pojistné - se střižným klínem
vysmekávací
prokluzovací
rozběhové – s řízeným záběrem
s neřízeným záběrem
volnoběžné – západkové
kuličkové
válečkové
závitové

Výpočet spojek
Výpočtový moment,

Mechanické spojky
Přenášejí kroutící moment vzájemným dotykem svých opěrných nebo třecích ploch.


Neovládané spojky

Pevné spojky
Používají se ke stálému spojení hřídelí. Jsou charakterizovány nepružným přenosem kroutícího momentu bez možnosti vzájemného pohybu hřídelí. Mezi pevné spojky patří trubková, misková, přírubová a kotoučová spojka. Nejčastěji používaná je kotoučová spojka, která vyhovuje pro velká a střídavá zatížení. Kotouče jsou spojovány se silovým nebo tvarovým stykem.

Žádné komentáře:

Okomentovat