Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

a) Literatura období husitství - píší husitští kazatelé

a) Literatura období husitství - píší husitští kazatelé
- popisují vývoj husitství a týkají se křížových výprav - ty vysvětlují, oslavují, osvěta mimo České země
- Mistr Vavřinec z BŘEZOVÉ - popisoval vítězné bitvy husitů
- „Písně přeslavné koruny České“ - nejprve latinsky, pak přeloženo
- popisuje vítězství husitů v bitvě u Domažlic - 1429
- „Budyšínský rukopis“ - písně latinské i české, veršované, alegorické, Vavřincovi připisovány české skladby
- 3 části:
1) „Žaloba koruny české“ - vznik 1420 po 1. křížové výpravě - bitva na Vítkově
- koruna česká si stěžuje na Zikmunda, který na čechy vyslal křížovou výpravu
2) „Pokrok koruny české“ - části české šlechty je vytýkáno, že si zvolili Zikmunda za Č. krále
- vyzývá šlechtu, aby se spojili a Zikmunda svrhli
3) „Hádání Prahy s Kutnou Horou“ - alegorická skladba, kdy Praha představuje husity a Kutná Hora církev => hádka o prosazování husitství

- Jan Žižka z TROCNOVA
- „Vojenský řád“ - 1423 pro Žižkova polní vojska - pravidla, záležitost morálky, co smí, co nesmí

- Jistebnický KANCIONÁL - evangelické písně - bojové i náboženské skladby popisující situaci v Čechách
- „Ktož sú boži bojovníci“ - naučit báseň
- vedla vojáky k odvaze a víře


b) Protihusitská literatura - kritizuje husity => často pomlouvačná literatura
- českou píší katolíci, cizí píšou cizinci o nás
- Eneás Silvius PICCOLOMINI = budoucí papež Pius II.
- za křížových výprav byl v jejich čele => napsal kroniku o tom, co sám zažil
- „Historia Bohemica“ - popisuje křížové výpravy, snaží se být objektivní x jednostranné katolické pojetí

3) POLIPANSKÉ OBDOBÍ (1434 - 1471)
- období chaosu, šlechta rozkrádá zemi => politická, hospodářská a kulturní nestabilita
- 1458 Jiří z PODĚBRAD - ukončení nesvárů mezi katolíky a kališníky, obnovení ekonomiky státu
- snaha napravit reputaci Čech v zahraničí
- období velkých změn - v čele kultury měšťanstvo a střední vrstvy
- změna literárních žánrů - spisy praktické, zábavná literatura, počátek renesanční literatury
- knihtisk - knihy vytištěné do 15. st. - prvotiny

- Petr CHELČICKÝ (1390 - 1460)
- živí se zemědělstvím, potom na nějakou dobu do Prahy - slyšel Husovo kázání => přemýšlí o poměrech => začíná se vzdělávat - čte překlady latinských knih z husitského období => nečte originály
- začíná přemýšlet nad husitstvím, zklamání, defensivní řešení
- píše traktáty - buď komentují události, nebo se zamýšlí nad filosofickými a politickými důsledky
- dílo: „O boji duchovním“ - odmítá husitské války - víra se má šířit slovem a ne násilím =>
kritika husitů
- „O trojím lidu“ - alegorická skladba na rozdělení lidí do tří skupin: kněží, panstvo, poddaní
- jak bohatí zneužívají své postavení proti ostatním lidem, všechno drží robotníci - živí společnost
- „Sieť viery pravé“ - alegorická skladba - nejlepší a nejdelší traktát
- zamýšlí se nad stavem soudobé církve
- o víře mluví jako o síti, která zachraňuje lidi od hříchů, ale nejvíce jí ubližují ti mocní, kteří by jí měli pomáhat - papež a císař => trhá se síť => objevují se další feudálové, kteří tu víru poškozují => vede to ke vzpouře - oslabení náboženství a víry
- vychází z něho nespokojenci, kteří jsou znepokojeni s prohráním husitů => vzniká církev:

- Jednota BRATRSKÁ - Jiřík jim dal usedlost Kunvalt, kde mohli žít
- různé společenské vrstvy, chtějí boj slovem, drží se desatera, odmítají společenské skupiny, společně pracují, společně se živí + odmítají vzdělání - nemá prý váhu
- 1467 se z nich sátá skutečná církev - pronásledováni katolíky a kališníky
- vzniká odborná literatura, knížky lidového čtení
- vydávají se „Frantova práva“ = pravidla cechu pijáckého

- Jan z RABŠTEJNA
- dílo: „Dialogus“ - filozofické dílo - dopis, který zasílal příteli do Itálie - líčí mocenský spor 3 šlechticů, o hodnocení politiky Jiříka z Poděbrad, jestli je jeho klatba oprávněná - on, který ho hájí x dva šlechtici, kteří ho kritizují
- podpora Jiříka

- Václav Šašek z BÍŘKOVA
- dílo: „Deník“ - cestopis z cest českého poselstva na Evropské panovnické dvory
- účelem dokázat, že češi nejsou barbaři, čeští šlechtici jsou stejní jako ti francouzští, že češi jsou národem vzdělaným x nepomohlo

Žádné komentáře:

Okomentovat