Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

NÁRODNÍ OBROZENÍ C) POEZIE

- schází literární památky, které by dokazovaly starobylost české kultury => objevují se rukopisy Královédvorský a Zelenohorský => největší podvrhy => boj, jestli jsou nebo nejsou pravé, pochybuje se o nich, byly aktuální, s vlasteneckou ideologií, křesťanstvím => rozdělení české vědecké společnosti => průlom udělal až Masaryk, definitivně potvrzeny vědecky 1970, skutečnými autory Hanka a Linda
- Královédvorský rukopis
- nalezen V. Hankou v kostelním sklepení ve Dvoře Králové, měl být ze 13. století - měly být zachyceny fragmenty z českých dějin do 1241
- skladby neúplné, líčily nejstarší české dějiny od počátku - Sámova říše, Velká Morava až 1241
- líčí boj proti vnějším nepřátelům
- Václav HANKA: archivář českého muzea, historik => zvládal staročeštinu + sám básník
- Rukopis Zelenohorský - z 9. - 10. st.
- anonymně poslán poštou do národního muzea, nálezce neznámý
- jenom úryvky: „Sněm“ - jenom 2 sloky, 9 veršů - radí se o dalším vývoji státu
- Josef LINDA - spisovatel, psal prózu a epické básně


Jan KOLLÁR (1793 - 1852)
- zastáncem slovanské vzájemnosti, studoval dějiny - srovnávací díla
- dílo: „Slávy dcera“ - alegorické k obhajobě Slovanů
- rozděleno do 3 dílů - názvy slovanských řek => Sáva, Labe a Dunaj + předzpěv (časomírou)
- neustálé doplňování (Rýn, Vltava...) - popis putování básníka + další dva oddíly (Lethé, Acheron) - básník doprovázen bohem Mílkem (Amurek) + přidává se k nim Mína (dcera Slávy), mají mu pomáhat k objevování slovanské historie, chce ukázat mravní jednotu a pevnost slovanských národů
- láska k milované ženě je pro něho stejná jako láska vlastenecká => on se v podobě postavy stává mluvčím národa + hlasatelem morálních hodnot => alegorické dílo


František Ladislav ČELAKOVSKÝ (1779 - 1852)
- vzniká ohlasová poezie - čerpá námětově z daného území, čerpá básně x aktualizace => na soudobé společenské problémy, vlastenecký záležitost, společenský kritika, satira
- dílo: „Ohlasy písní Ruských“ - 1829, po vzoru Ruských bylin, čerpá z ústní lidové slovesnosti
- epické básně => vystupují bohatýři, připisuje hrdinům jiné vlastnosti a mění jejich činy
- lyrické básně - popis života chudých lidí
- „Ohlasy písní českých“ - 1839, neobsahují hrdinské písně
- „Toman a lesní panna“ - epická skladba, motivem pohádky, pověsti
- zamýšlí se nad životem lidí, stavem společnosti, sociálně kritické
- cesta opilého myslivce od své milé => les => lesní panna, očaruje a zahubí jej
- „Slovanské národní písně“ - ústní lidová slovesnost, srovnává , přidává novočeské překlady
- „Mudrosloví národa slovanského v příslovích“

Žádné komentáře:

Okomentovat