Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

JAN ÁMOS KOMENSKÝ, ČESKÉ BAROKO

- literatura po roce 1620-30, do České literatury doba temna => kulturní, politický a náboženský útlak Českých
zemí
- námětově se vrací k náboženství - k novému zákonu
- evangelické školy a literatura likvidovány, vše na starost jezuitům - dbají o likvidaci evangelické literatury => ubývá čtenářů => ubývá zájem o literaturu => úpadek čechů ve městech
- 1627 Obnovené zřízení zemské => mnoho vzdělanců ven ze země

EXULANTSKÁ LITERATURA (1630 - 1675)
- na území Polska, Holandska a Německa, autoři píší jazykem země, ve které žijí, ztrácí povědomí o české kultuře, nebo píší pro české emigranty v cizině, část děl putuje do Čech x represe

Jan Ámos KOMENSKÝ (1630 - 1675)
- narodil se v Komně v Nivnici, osiřel - starala se o něho teta v Uherském Hradišti
- dostal pouze základní vzdělání (chudobná rodina) x všimli si ho bratrští duchovní => zařídili mu stipendium => mohl studovat na bratrské škole v Přerově, odtud na studia do Německa, po návratu do Čech se oženil, vyučoval na bratrské škole v Přerově => snaha zreformovat školu x Bílá Hora, nechtěl přejít na katolictví => odchází hledat jiné místo => do polského Lešna, do 1656 se věnuje učitelské profesi
- pracuje na svém díle, proslavuje se => zván do různých zemí, aby reformoval školství
- 1656 požár v Lešně => přichází o knihovnu, díla, rukopisy => rezignace, odchází do Nizozemska, přepisuje své spisy
- rodina mu zemřela na mor
- díla:
a) filosofická
- „Listoví do nebe“ - 5 fiktivních dopisů, ve kterých si chudí stěžují - zaobírají se společností, morálkou
- spor mezi bohatými a chudými
1) Kristovi na to, jak je bohatí vykořisťují
2) Kristus odpovídá
3) Kristus nabádá chudé, jak mají žít, kárá bohaté - chce řešit problémy bez radikálních zásahů
4) Bohatí se brání, jsou prý donuceni společností
5) Kristus kárá všechny => nabádá je k životu podle Bible
- „Přemyšlování o dokonalosti křesťanské“
- „Truchlivý“ - vznikají po roce 1620 - umírá mu rodina, přemýšlí o ztrátě, o svém osudu => smutné
- „Labyrint světa a ráj srdce“ - nejdůležitější filosofické dílo
- alegorické dílo, ukazuje přemýšlení člověka o poslání v životě a hledání práce
- postavou autor, který se vydává do labyrintu (světa), aby poznal život, chce si vybrat povolání. Jako průvodce se mu vnucuje Vševěd Všudybyl, nasazuje mu ohlávku. Dále mámení - nasadí mu růžové brýle x křivě => koutkem oka vidí pravdu. Vidí pravdu i idealizované ukázky. Navštíví zámek Štěstěny - zjišťuje, že si lidé snaží štěstí naklonit podlézáním a předcházením => je znechucen => do hradu Moudrosti x ani to není pravda, mnoho moudrých lidí se nechá oklamat, přichází Šalamoun x napadán =>odchází
- v Ráji srdce: utíká od tohoto světa pryč, do svého srdce => k víře - jedině tam je jistota, zamýšlí se nad náboženstvím
- založeno na protikladech - nejdřív vidí přetvářku, potom pravdu
- rozdíly ve stylu - v labyrintu se vyjadřuje věcně, v Ráji satiricky
- „Hlubina bezpečnosti“ - navazuje na ráj srdce, o zklamání ze světa - co církev a víra dává člověku, jak mu pomáhá řešit problémy
- „Kšaft umírající matky JB“ - kšaft = závěť

b) pedagogická - reformoval školský systém - věda a znalosti zamezí válkám
- považován za vševěda - všestranně vzdělaný člověk
- liberální člověk - požaduje vzdělání pro všechny bez ohledu na stav a pohlaví
- „Opera didaktika omnia“ - soubor všech spisů
- „ Didaktika magna“ - z „České didaktiky“ předěláno na „Velkou didaktiku“
- stanovil systém vzdělávání dětí a mládeže - fáze, podle přirozeného vývoje
- 1. stupeň: do 6-ti let v rodině s matkou
- 2. stupeň: od 6-ti do 12-ti let - škola obecná - dostupná všem dětem bez rozdílů
- dětí se učí číst, psát, počítat v rodném jazyce
- 3. stupeň: 12 - 18 let: jenom pro chlapce - gymnázia
- příprava ke studiu na vysoké škole => latina + základy věd, ve větších městech
- 4. stupeň: 18 - 24 let: vzdělávání na univerzitách, v centrech států - věnují se konkrétnímu úkolu, cestování
- obecné principy přetrvávají:
- přiměřenost - nejdříve smyslové poznání všeho, potom teprve přemýšlení o těchto věcech, hledání příčin, souvislostí, ...
- postup od jednoduchého ke složitějšímu
- názornost, škola hrou, logičnost, návaznost
- podle tohoto pedagogického systému sestavuje učebnice pro jednotlivé typy škol
- „Informatorium školy mateřské“ - určeno mámám - rady, jakým způsobem učit děti samoobslužným věcem, jak je učit rodnému jazyku
- „Janna linguarum reserata“ = „Brána jazyka otevřená“
- učebnice latiny, má slovníček kde jsou latinská slova vysvětlena, různé fráze
- „Schola ludus“ = „Škola hrou“ („Škola na jevišti“) - divadelní hry
- učebnice latiny - 8 latinských her (běžné výstupy ze života)
- „Orbis pictus“ = „Svět v obrazech“
- jazyková učebnice, česko - latinská
- ilustrovaná, na každé straně dřevorytiny, u obrázků čísla - v jednom sloupci latinsky, v druhém sloupci v příslušném jazyce

c) vědecká díla - považován za vševěda
- pod myšlenkou toho, že vzdělaní lidé by se tolerovali, zabránilo by se tak válkám
- chtěl dodat všeobecný přehled x 2 nejoblíbenější díla shořela
- „Via lucis“ = „Cesta světla“ - snaha shrnout veškeré dosavadní poznatky
- latinsko - český slovník, snaha o udržení češtiny
- „Poklad jazyka českého“ - soubor slovní zásoby
- nejúplnější seznam české zásoby x nedochovalo se
- snaha dokázat dokonalost českého jazyka
- „Všeobecná porada o nápravě věcí lidských“ - vznik po 30-ti leté válce
- napsal na konci života, filosofické dílo, považováno za ztracené x nalezeno
- zamýšlí se nad tím, jak zabránit válečným konfliktům mezi státy a vyznáními, jak změnit svět, udělat ho lepší a spravedlivější
- vzdělání jako prostředek zamezení konfliktů, předvídá vznik OSN

Žádné komentáře:

Okomentovat