Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Ozubené převody

Ozubenými koly se přenáší točivý pohyb a mechanická energie z jednoho hřídele na druhý. Vyznačují se stálým převodem a malou osovou vzdáleností.

Ozubená kola
Jsou to tělesa válcového, kuželového nebo globoidního tvaru, která mají po svém obvodu zuby. Principem přenosu kroutícího momentu Mk je, že musíme mít dvě spolu zabírající kola, kdy zuby jednoho kola odpovídajícího si provedení zapadají do zubových mezer druhého kola. Zuby se opírají navzájem svými boky, která mají přesně daný tvar (nejčastěji evolventní).

Ozubená kola rozlišujeme dle:
1) Vzájemné polohy hřídelů
§ rovnoběžné – čelní soukolí s vnějším ozubením
- čelní soukolí s vnitřním ozubením
§ různoběžné – kuželová soukolí
§ mimoběžné – šnekové soukolí tvořeno šnekem
a) globoidním
b) válcovým
- šroubové soukolí – válcové soukolí
- hypoidní soukolí

2) Podle zakřivení zubu
§ přímé – rovnoběžné s osou
§ šikmé - -úhel sklonu zubu
§ šípové
§ obloukové
§ kruhové

3) Dle tvaru boku zubu
§ evolventní – vzniká odvalením přímky po kružnici
§ cykloidní – odvalování kružnice po kružnici
Boční vůle boku zubu – Ca
Boční vůle boku zubu je nejkratší vzdálenost mezi nezatíženými boky spolu zabírajících zubů měřená na záběrové přímce.

Velikost se teoreticky vypočítá:
Ca = (6,12,24) x odmocnina s a [ m ] (6-zpřesněná, 12-normální, 24-hrubá)
a – dosazujeme v mm a je to osová vzdálenost (vzdálenost středu oz. kola)
Př: a = 100, 12 x odm. 100 = 120 m
Boční vůli prakticky dostaneme tím, že při konečném obrábění ,,zeslabíme“ zuby záporným posunutím nástroje, jako při výrobě korigovaného kola V.

Žádné komentáře:

Okomentovat