Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ - PŘEHLED

- politické a kulturní příčiny
- politické příčiny:
- rozvoj manufakturní výroby => potřebují velké množství pracovní síly x není, lidé jsou nevolníky => František I. ruší nevolnictví => stěhování do měst => počešťování => rozvoj kultury a literatury
x zůstává povinná robota - vzniká dělnictvo + vzniká česká buržoazie (nabývá na početnosti) => vznikají dělnické organizace => NO záležitostí všech evropských zemí => důraz na národnost

1. FÁZE (do roku 1800) = OBRANNÁ FÁZE
- v čele pouze osvícenští vědci => záležitost inteligentních špiček x pocházejí z lidových vrstev => snaha obnovit českou kulturu
- obnova české kultury - národní program: poukazují v něm na slavnou historii národu + na vztahy s ostatními Slovanskými národy
- jazykověda: Josef DOBROVSKÝ - tvoří dvoudílný německo-český slovník
- snaha, aby se měšťanstvo naučilo česky
- „Zevrubná mluvnice češtiny“ - pravidla českého pravopisu
- historie: PENCL a DOBNER - návrat k českým dějinám - pravdivě a věrohodně
- česká poezie:
- 2 básnické skupiny THÁM a PUCHMAJER - 2 různé literární styly => dnešní česká poezie vychází z Puchmajera
- vydavatelská činnost => Václav Matěj KRAMÉRIUS
- 1789 zakládá nakladatelství Česká expedice
- vydává starší humanitní památky + zábavnou literaturu + nová díla obrozenců
- divadlo: čeština se dostává i mezi obyčejný lid
- divadlo v Kotcích - 1738, 1. divadlo, ve kterém se hrálo česky
- divadlo Nosticovo - český šlechtický rod, původně šlechtické
- 1783 - 1786 - pravidelně se zde hraje česky
- 1786 - divadlo Bouda = vlastenecké divadlo v horní části Václaváku, velká návštěvnost
- 1789 zrušeno pro architektonické úpravy => čeští stavové kupují Nosticovo divadlo => přejmenováno na Stavovské divadlo, hraje se nepřetržitě x politické výkyvy, později Národní divadlo


2. FÁZE (1800 - 1830) = OFENZIVNÍ FÁZE
- česká kultura se šíří do dalších vrstev x převažují stále vědci
- vznikají politické programy, které chtějí řešit fungování českého státu
a) rusofilství - čeští obrozenci chtějí vytvořit federaci slovanských států pod vládou Ruska x velmi rychle opouštějí
b) slovanská vzájemnost - chtěli vytvořit federaci slovanských národů (i těch pod něčí nadvládou)
- jazykověda: Josef JUNGMAN - navazuje na Dobrovského
- rozlišuje českou slovní zásobu tak, aby měla všechny výrazy z umělecké a kulturní oblasti => vytvořil vědeckou skupinu PREISL, PURKYNĚ
- historie: František PALACKÝ - historik
- „Dějiny národa českého v Čechách i na Moravě“ - objektivní, vědecké dílo zpracovávající české dějiny od počátku 1526 => základ pro historické prózy do počátku 20. století
- poezie: Jan KOLLÁR, František Ladislav ČELAKOVSKÝ + literární podvrhy = „Rukopis Královédvorský“ a „Rukopis Zelenohorský“ (RKZ)
- divadlo: Václav Kliment Kucpera
- spolková a vědecká činnost: osvětová činnost - spolek SVATOBOR


3. FÁZE (1830 - 1848) = ROMANTISMUS
- národní obrození proniklo do všech společenských vrstev ve městech i na venkově
- vznikají další politické programy, které chtějí řešit existenci národy
a) Polofilství (1830)
- pod vlivem revoluce v Polsku => vzor odboje, odporu proti systému, kde vládne x revoluce tvrdě potlačena => rychle od něho odstupují
b) Program radikálních demokratů
- revolucí chtějí svrhnout monarchii, v čele SABINA
c) Austroslavismus
- politický program, organizátorem František PALACKÝ
- požadují vznik samostatných národních států x chtějí zachování konstituční monarchie => chtějí ústavu
Kultura:
- objevuje se romantismus - na stavbách novorenesančního stylu (Národní Divadlo, ...)
- romantičtí autoři: Karel Hynek MÁCHA, Josef Kajetán TYL, Karel Jaromír ERBEN
- rozvoj českého divadla: Stavovské, Kajetánský dům, Divadlo v Růžové ulici + kočovné herecké společnosti
- spolky: 1831 - Matice česká - osvětová organizace => vydává odborné čtivo, překlady cizích autorů, vzdělávací akce (přednášky)
- 1845 - Měšťácká beseda - spolek kritiků monarchie (politické kroužky)
- specializace na vydávání českých novin (Borovský, Čelakovský, Tyl)
- české bály


4. FÁZE (1848 - 1858) - POSLEDNÍ FÁZE
- vlivem Bachovského absolutismu dochází k útlumu českých kulturních a politických hnutí
- ovlivněno revolucí 1848 (x prohráli jsme) => cenzura, politický dozor nad kulturními událostmi => v literatuře se upouští od romantismu => příklon k realismu (Karel Havlíček BOROVSKÝ, Božena NĚMCOVÁ, SABINA, FRIČ)
- začínají sbírky na Národní divadlo => 1868 položen základní kámen Národního divadla

Žádné komentáře:

Okomentovat