Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Spojovací součásti – čepy

Jsou to strojní součásti určené ke spojování součástí u kterých požadujeme, aby se v tomto spoji mohli otáčet.
Čepy jsou vlastně tlustší válcové kolíky, které jsou obvykle uloženy v součástech s vůlí a vytváří tedy kloubové spoje, např. táhel a vidlic. Mohou však též nahrazovat krátké nosné hřídele pojezdových kol, kladek apod. Potom se musí pečlivě mazat.

Druhy čepů
Většina čepů je normalizována.
Čepy
Hladké čepy Čepy s hlavou
Bez děr S dírami pro závlačky Bez děr S dírami pro závlačky Se závitovým koncem

Materiál čepů
Tažené tyče z automatové oceli, 11 500, 11 600. Čepy zvlášť namáhané se vyrábějí z cementačních ocelí a jsou cementovány a kaleny. Obvyklá uložení: D11/h11, B11/h11, A11/h11
Pojištění čepů a konstrukce čepových spojů

Čepy se proti podélnému posunutí pojišťují:
a) závlačkou a podložkou
b) pojistným třmenovým kroužkem
c) pojistným kroužkem (Seegerovou pojistkou)
d) pojištění čepu s hlavou a závitem

Proti pootočení se čepy pojišťují:
a) kolíky
b) pojistnými šrouby
c) přišroubovanou přídržkou

Žádné komentáře:

Okomentovat