Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

DOPRAVNÍKY

Dopravníky:
a ) definice použití
b ) druhy dopravníků
c ) pasové dopravníky – schéma
- hlavní části
- volba pohonu - umístění
- způsob
d ) dopravní pasy – provedení
e ) bubny – druhy, provedení, použití
f ) válečky – druhy, provedení, použití
g ) tříválečková stolice
h ) samostavitelná stolice
i ) silové poměry v dopravním pasu
j ) doprava materiálu – korýtkovým dopravníkem


a ) Pro hospodárnou dopravu, nejčastěji sypkých či kusových látek hromadného charakteru ( velké objemy ) na velké vzdálenosti, nejčastěji kontinuálním způsobem.

b ) Rozdělení dopravníků : s tažným prvkem - pasové, - článkové ( řetězové ), - korečkové
(elevátory), - závěsné, - vozíčkové
bez tažného elementu - šnekové, - vibrační, - válečkové dráhy, -
žlabové (skluzy), - potrubní (vzduchové)

c ) Pasový dopravník : schéma pas. dop.
1 – vlastní dopravní pás 9 - elektromotor
2 – poháněcí buben 10 – napínací zařízení
3 – vratný a napínací buben 11 – čistící stěrač
4 – vodící buben
5 – podpěrné válečky horní, dolní (girlandy)
6 – násypka 12 – shazovací vůz pojízdný
7 – kuželočelní převod 13 – strážný váleček
8 – kotoučová brzda

d ) Dopravní pasy – je to jedna z nejnamáhavějších částí – velké opotřebení.

Nejčastější provedení :
Pryžový pás s textilní vložkou

Je to bavlna, umělé hedvábí nebo polyamid.


Ocelokordový

Dopravní rychlost až 6,3 m/s
Šíře pasu 2 500 mm
Označení : PA , PAD
Čím tlustší pás, tím větší musí být průměr bubnu ( 1 400 mm ).
Spojování pasu – za tepla ( vulkanizace )
- za studena ( lepením )

e ) Bubny – hnací buben ( většinou pogumované, zvýšení součinitele tření )
- vratné – na konci dopravníku => pro převod pohybu opačným směrem
- vodící – zvyšuje opásání hnací hřídele
- napínací – uložen pohyblivě v posuvných ložiskových vedení
Jsou součástí dopravníků, které nesou, vedou a pohánějí pás. V případě velkých dopravních vzdáleností se provádí dvoububnový pohon

f ) Válečky - (girlandy) – bývají součástí válečkové stolice ( spodní nebo horní ) a nebo jako
zavěšené válečky vzájemně mezi sebou – girlandy. Bývají ve vzdálenosti 1 – 1,5 m u horní větve
2 – 2,5 u dolní větve
Jejich funkcí je vést pás s materiálem mezi bubny.
Válečky jsou nejčastěji vyrobeny s trubek uložených na ložisku otáčející se na hřídeli. Utěsnění proti prachu, který vzniká provozem, pomocí labyrintových ucpávek.
Dopadové válečky – opatřeny silným gumovým obalem, který tlumí rázy dopadajícího materiálu pod násypkou.
Příklad tříválečkové stolice ( pevné )


Pro středění pasu se nejčastěji používají tzv. samostavitelné stolice – svislý strážný váleček spojený otočně s táhly, dá impuls k vychýlení celé válečkové stolice a potřebný úhel.

Žádné komentáře:

Okomentovat