Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Rozdělení vznětových motorů dle přívodu paliva

1) s přímým vstřikem
2) s nepřímým vstřikem – komůrkové
ad 1) palivo se vstřikuje přímo do pracovního prostoru válce, kompresní prostor bývá jednoduchý vytvořený v pístu nebo v hlavě motoru. Hlavní důraz se klade na rovnoměrné rozdělení paliva tryskou do celého prostoru a jeho nejdokonalejší smísení se vzduchem co nejrovnoměrnějšího hoření.

Požadavky:
- co nejmenší odvod tepla, aby se dodržela teplota potřebná na zapálení směsy
- dobré promíchání paliva

Je to umožněno:

- pomocí víceotvorové tisky
- vířením vzduchu vhodnou úpravou spalovacího prostoru


Tvary kompresních prostorů:
Miskový Prstencový Kulový

ad. 2)
a) TLAKOVÁ KOMŮRKA
Hlavní prostor ve válci, vedlejší prostor v komůrce, navzájem spojeny kanálkem

Palivo začne hořet v komůrce, kde se zvýší tlak a vyfoukne se do spalovacího prostoru, zde začne hořet zvýší se tlak a začne hořet opět v komůrce, tlak jde opět do spalovacího prostoru a vše se opakuje, až do shoření paliva.

b) VÍROVÁ
Opět spalovací prostor ve dvou částech.
Komůrka je nejčastěji kulového tvaru. Kanálek je k tečně.
K zapálení směsi dojde v komůrce, víří a tangenciálně
vstupuje do hlavního spalovacího motoru, kde hoří. Používali
se hlavně pro automobily s nižším obsahem.

c) VZDUCHOVÁ
Palivo se vstřikuje do hlavního kompresního prostoru.V komůrkách K 1 a K 2 je pouze stlačený vzduch, který vlivem hoření v hlavním prostoru expanduje (vlivem ohřevu) a dodává do tohoto prostoru další vzduch potřebný k hoření. Spalování probíhá relativně pomalu – protože ja malý relativní tlak. V dnešní době se již od komůrkových motorů odchází (lepší trysky, čerpadla). Pro lepší rozběh a zapálení se používají tzv. žhavící svíčky.

Žádné komentáře:

Okomentovat