Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Řízení lidí

je hlavní náplní práce managerů na všech úrovních řízení. Schopnost vést, usměrňovat, motivovat a stimulovat lidi ke kvalitnímu plnění cílů
řízení - motivace (poskytování důvodů pracovníkům proč mají práci dělat co nejlépe)

- vedení (ukazování podřízeným jak mají práci dělat)
prostředkem řízení je chování a vystupování managera (vzor pro pracovníky) motivační faktory: mzda (odměna za práci), charakter práce, možnost tvůrčího uplatnění, vztahy na pracovišti, dostatečný rozsah pravomoci a odpovědnosti, způsob práce a vystupování přímého nadřízeného, společenské uznání práce, …

styl řídící práce
- manager uplatňuje různé styly, je závislí na jeho osobních vlastnostech, postojích a návycích, ale také na konkrétní situaci, kterou má řešit, koho má řídit
- ideální manažer použije pro každý problém jiný způsob řízení

3 základní typy:
1. autokratický
- využívá přímo své autority, bez konzultace s ostatními. Efektivní tehdy když jsou potřebná rychlá, kritická rozhodnutí a má-li řídící pracovník dost pravomoci k jejich prosazení.
Nevyhovuje v oblasti motivace.

2. demokratický - všichni si mohou vyjadřovat, ale konečné slovo má manager. Vytváří podmínky pro spoluúčast kolektivu na rozhodování. Vyžaduje relativně málo dohledu je efektivní pokud jsou všichni pracovníci profesionálové.

3. liberální (konzultativní) - manager plní funkci konzultanta, snaží se pracovníky povzbuzovat a vytvářet podmínky pro nápady zaměstnanců a svůj názor prezentuje tehdy, je-li na něj tázán. Funguje pouze v prostředí kde jsou pracovníci silně motivováni na plnění úkolů a jsou-li jeho cíle v souladu s cíly organizace

Kontrola
proces sledování, rozboru a přijetí opatření v souvislosti s odchylkami mezi plánem a jeho realizaci. Kontrola představuje zpětnou vazbu řízení. Bez existence zpětné vazby dochází k negativním jevům (ztráty, rozkrádání, nepořádek, …)

kontrola zajišťuje ocenění dobrých výsledků a odhaduje nedostatky

funkce kontroly:
a) ekonomická - využití rezerv, odstranění chyb a nedostatků
b) sociální - přispět ke zlepšení vztahů v kolektivu tím, že správně, objektivně hodnotí práci pracov.
c) psychologická - posiluje pocit odpovědnosti za vykonávanou práci

kontrolu můžeme rozdělit podle:
místa kontroly
1. přímá - kontrola přímo na pracovišti (inspekce, inventura)
2. nepřímá - výkazy, hlášení, porady

času
1. předběžná - kontrola reálnosti plánů
2. průběžná - výsledky výroby, dispečink výroby
3. následná - zjištění hospodaření podniku

doby trvání
1. nepřetržitá - nepřetržitě př. technologické postupy, požární hlásiče, sebekontrola
2. občasná - pravidelná - inventarizace
- nepravidelná - přepadovka

funkce
1. komplexní - roční rozbor hospodaření firmy
2. dílčí - využití výrobní kapacity, komplexně na určité činnosti

způsobu vyjádření kontrolované činnosti
1. slovní - hodnocení pracovníků
2. hmotné - splnění plánů v ks, m, l, …
3. hodnotová - kontrola splácení úvěrů, …

kým se provádí
1. interní - vnitřní
2. externí - vnější

Manager
podmínkou jeho úspěchu je splnění určitých předpokladů pro řídící práci

předpoklady:
a) vrozené - temperament, inteligence, talent
b) ty, které se vzděláním a výcvikem dají měnit

Vrozené:
temperament - ovlivňuje celkový profil managera
intelekt - schopnost vidět a klást otázky a řešit problémy, dá se měnit
sociální - rozvíjí se ve styku s lidmi, umění porozumět tomu co si jiní myslí, cítí, říkají a předávat jim vlastní myšlenky a pocity
potřeba řídit - jen ti co chtějí řídit mohou být úspěšní
potřeba moci - musí mít silný vliv na ostatní, nemůže spoléhat jen na autoritu, ale na své schopnosti a dovednosti
potřeba vcítit se - mít pochopení pro pracovníky, vcítit se do jejich potřeb

Získané:
znalosti z oblasti ekonomické teorie, podnikání, metody řízení, sociálně-psychologické poznatky, dobré tělesné a duševní kondice
Manažery je možné rozdělit do 3 stupňů:
top manažeři ŠŘP (špičkoví řídící pracovníci)

- např. ředitel, premiér, předseda a. s.
- nacházejí se na špici pyramidy
- zaměřují se na úkoly jako je koncepční plánování (dlouhodobé, manažer dokáže myslet předem - odhadnout vývoj a dopad za pár let), organizování celé struktury
- má odpovědnost za prosperitu

střední řídící pracovníci SŘP
- např. zástupci ředitele, náměstci 1. ŠŘP
- největší částí jejich práce je získávání a poskytování informací
- sestavování krátkodobých plánů 2. SŘP
- organizují podřízené úseky

operativní řídící pracovníci OŘP (manažeři 1. linie) 3. OŘP
- např. učitelé, mistři, vedoucí dílen
- řešení každodenních problémů Studenti
- krátkodobě plánují
- zapracovávají nové pracovníky
- vypracovávají zprávy a hlášení pro střední řídící pracovníky

Žádné komentáře:

Okomentovat