Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Organizování

nejdříve se organizuje činnost, pak lidé, materiál a stroje
proces uspořádání zdrojů především lidí, kteří budou uskutečňovat plány organizace
proces nepřetržitý (lidé se neustále mění, mění se struktura podniku)
mezi pracovníky existuje dělba práce

rozdělení práce:
a) podle úkolu
- rozdělit celý pracovní proces na jednoduché úkoly, každý pracovník si osvojuje jednoduchou dovednost. Pro tyto jednoduché úkony jsou vyráběny speciální stroje. Vede to ke zvýšení kvality a efektivnosti práce. Je základem automatizace. Hledají se možnosti jak inovovat tuto dělbu práce. Kolektivu se umožňuje aby si práci rozdělil sám a zároveň nesl spoluzodpovědnost za výsledky. Jinou možností je dát pracovníkům možnost změnit práci.

b) podle pravomocí - každý pracovník bude vědět, co má dělat, kdy a kde a jak, ale také kdo je nadřízený. Vedení musí určit kdo co smí rozhodovat, kdo smí potrestat, …
- každý pracovník musí být seznámen s organizační strukturou
- výsledkem procesu organizování je vytvoření organizační struktury podniku. Jejím prostřednictvím se v organizaci
upravují vztahy lidí, jejich funkční a útvarové zařazení, pracovní náplně a pravomocí (vztahy nadřízenosti a podřízenosti) a odpovědnosti. Obvykle je organizační struktura obsažena v organizačním řádu podniku.
- při vytváření organizace vznikají oddělení (= skupina lidí, kteří pracují na společném úkolu)

Žádné komentáře:

Okomentovat