Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

PAUL VERLAINE (1844-1891)

dílo : Písně (Romance) beze slov - z doby šťastného přátelství s Rimbaudem
Básnické umění - programová báseň, propaguje hudbu
- používá různých přirovnání
Saturnské básně - používá přesahy - významové přesahy z jednoho verše do druhého
Podzimní píseň - spojuje podzim se smrtí
Mé srdce snílka láká, Žena a kočka, Hřebeny keřů ladně běží - vyjadřuje relativitu pohybu
- používá symbolů, během básně se mění nálada podle změn počasí
Moudrost - sbírka, která zčásti vznikla ve vězení
- přehodnocuje svůj dosavadní život
formulace principů symbolistické poezie :
- obsahová neurčitost (nepřímý, volný vztah ke skutečnosti, obraz nemá přímo zachycovat realitu)
- básnění náznakem a rozdílem
- vnitřní opravdovost, citovost a subjektivita
- hudebnost - „Především hudbu, ta buď vším v tvých verších.“
- představivost a sen
- vsugerovat čtenáři pocit = nálada okamžiku
ARTHUR RIMBAUD (1854-1891)
Dosáhl největší proslulosti ze všech „prokletých básníků“.
dílo : Iluminace - soubor básní, který vydal po jeho smrti P. Verlaine (dříve pouze časopisecky)
Má bohéma - sonet, zvukomalba
Večerní modlitba - ironický sonet
- obě básně : - budovány na všestranném smyslovém vnímání
- bezprostřední subjektivní prožitek
- forma sonetu
- využití zvukomalby : „A milý jako bůh ve svatostánku
močím do výše a dopředu
se souhlasem svých slunečnic a vánků“
- všední slova
Opilý koráb - fantastický obraz bouřlivé plavby
- snová báseň (nikdy neviděl moře) - důraz na fantazii, obrazotvornost
- řetěz metafor, které přecházejí do symbolického vyjádření - symbolický obraz básníka totožného s lodí : „mne, zbloudilou loď“, „já, koráb z mlhovin“
- touha po svobodě a volnosti
- k životu přirovnává volně plující koráb, který se na své plavbě světem setkává s dobrým i se zlým
- ohlas na pařížskou Komunu
- touto básní se zapsal do světové literatury (vyšla 1871)
Rimbaudova poezie : - budována na bezprostředním osobním zážitku a fantazii
- metafory často konkrétní, barvité
- propracovaná zvukomalba
- vedle důsledně spisovného jazyka i obraty z periferie
- kritický vztah k měšťácké společnosti, šokující otevřenost

Žádné komentáře:

Okomentovat