Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

České drama a divadlo první poloviny 20. století

české drama se rozvinulo v Národním obrození, kde bylo představováno Tylem a Klicperou
dále se rozvíjelo v 2.polovině 19.století - bratři Mrštíkové (Maryša), Stroupežnický, G. Preisová (Její Pastorkyňa, Gazdina roba), Vrchlický a Zeyer (Radůz a Mahulena)
přelom století - Šrámek (Měsíc nad řekou, lyrické drama)
vliv moderního světového dramatu (Ibsen, Čechov)
v první polovině 20.století bylo u nás velké množství divadel:
Národní divadlo
Německé divadlo
Vinohradské divadlo
oficiální, režisérská divadla
Burianovo divadlo (Vlasta Burian)
Divadlo K
Divadlo D 34-41
a mnoho dalších
REŽISÉRSKÉ DIVADLO
repertoár:
impresionistické, vitalistické a poetistické prvky
pojetí inscenace jako uměl. celku
vzrůst úlohy režiséra a režie (vliv Stanislavského z MCHATu)
J. Kvapil (Princezna Pampeliška – herečka H. Kvapilová, libreto k Rusalce)
- měl blízko k impresionismu (iluzivní nálada, světlo a stín, kulisy)
Fr. Šrámek (Měsíc nad řekou, Léto, Zvony, Soud)
V. Nezval (Milenci z kiosku)
Jiří Mahen (Ulička odvahy, filmová libreta Husa na provázku)
psychologie postav
vliv Ibsena
omezení přemíry zápletek v ději
Jaroslav Hilbert (Vina – mravní problém svedené dívky)
Otokar Fischer (Otroci, Orloj světa)
historické drama
realistické
A. Jirásek
symbolistní
J. Hilbert (Falkenštejn)
Jiří Mahen (Jánošík)
hledání smyslu života
Stanislav Lom (Vůdce, Děvín)
Arnošt Dvořák (Král Václav IV., Husité)

Žádné komentáře:

Okomentovat