Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Arthur Miller (1915)

Americký dramatik a publicista. Narodil se v New Yorku v židovské podnikatelské rodině vystěhovalce z Rakouska. Dětství prožil v židovské enklávě v Brooklynu. Vystudoval Michiganskou univerzitu. Od studentských let se věnuje soustavné literární činnosti jako autor divadelních a rozhlasových her, filmový scenárista a publicista. Veřejně vyjadřuje humanistické postoje a prosazuje demokratické názory (v 50. letech byl vyšetřován Výborem pro neamerickou činnost), v 70. a 80. letech byl čelným účastníkem protitotalitních akcí představitelů světové kultury (např. se zasadil o propuštění Václava Havla). Manžel M. Monroe (1956-60).
Je autorem psychologických divadelních her (tradice her Ibsenových a O’Neillových) převážně s aktuální společenskou tematikou:
Všichni moji synové (1947)
Smrt obchodního cestujícího (1949)
Zkouška ohněm (1953) (uváděna i pod názvy Hon na čarodějnice, Čarodějky ze Salemu, Hrdelní pře) – salemský proces proti čarodějnicím ze 17. stol.
vnímána světovou veřejností jako hon na některé skupiny intelektuálů
Pohled z mostu (1956)
Po pádu (1964) – manželství s M. Monroe
Incident ve Vichy (1964)
Cena (1968)
román Ohnisko nenávisti – hrdina nepravý Žid
povídka Ztracenci - základem scénáře k filmu Mustangové (1961)
SMRT OBCHODNÍHO CESTUJÍCÍHO
Proslavené psychologické drama z r. 1949.
Dvouaktová středostavovská měšťanská tragédie s epilogem (Rekviem) předvádí životní příběh stárnoucího obchodního cestujícího Willyho Lomana s jeho existenčními a existenciálními starostmi. Zestárlý Willy Loman, který po celý život pracoval pro rodinu - manželku Lindu a dva syny, Biffa a Happyho -, je stále více unaven. Obchody se mu nedaří, je roztržitý, mívá automobilové nehody. Před rodinou svou situaci zatajuje a dostává se tak do životní krize. Nepřizná si pravdu o sobě a předstíranou automobilovou nehodou, která je ve skutečnosti sebevraždou, umožní rodině získat kapitál z životní pojistky.
V rodinném dramatu autor obnažuje generační i sourozenecké konflikty (např. s Biffem, který si váží matky a má rozpory s otcem mezi Lindou, která Willyho vřele miluje a chápe, a syny, mezi Happym, který otce hájí, a Biffem). Přes odlišná stanoviska k otcovým názorům a činům rodina zůstává i v tragickém závěru soudržnou jednotkou a jeho smrtí trpí. Willy Loman je obětí vlastních slabostí, především však, jak potvrzuje autor, společenského systému, který neumožňuje, aby jedinec svobodně rozhodl o svém osudu a v řadě věcí je bezbranný.
Hra nevymykající se tradici dramat Ibsenových a O'Neillových je charakteristická uplatněním moderních tvůrčích postupů. Volně řazené obrazy s měnícím se místem děje a rozdílnými vzájemně se prolínajícími časovými rovinami (čas imaginární, přítomný a minulý) jsou inspirovány moderní metodou proudu vědomí a realizovány technikou filmového střihu. I z tohoto důvodu byla několikrát úspěšně zfilmována.

Žádné komentáře:

Okomentovat