Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Otokar Březina (1868 – 1929)

symbolismus; myšlenkový vývoj: pochmurné nálady  soc. humanita
byl přesvědčen o existenci nadpozemské skutečnosti; kosmické vizionářství
Tajemné dálky
b. Moje matka (zpověď z bolestných zážitků, hluboký vztah k mrtvé matce)
Svítání na západě
západ – smrt je vykoupením z pozemského utrpení
Větry od pólů, Stavitelé chrámů
Ruce
symbol spojených rukou = sociální spravedlnost
znak verše:
bohatá obraznost, hymnický výraz, patos, náboženské pojmy, biblické parafráze, složitá stavba
Karel Hlaváček (1874 – 1898)
představitel české dekadence
skupina kolem časopisu Moderní revue (také Arnošt Procházka, Jiří karásek ze Lvovic – vůdčí osobnost)
symbolista
Pozdě k ránu
přírodní motivy jsou obrazem báníkova nitra; zachycuje pocit melancholie, zmaru a marnosti; úvodní text – básnická próza
Mstivá kantiléna
revoltující motivy (motiv gézů)
b. hrál kdosi na hoboj
František Xaver Šalda (1867 – 1937)
básní, prozaik, dramatik
nové pojetí literární kritiky = samostatná tvorba, rovnocenná umělecké činnosti; velký společenský význam kritiky; => zvědečtění kritiky (od zachycení dojmů z díla k objevování a vysvětlování zákonitostí literárních jevů)
Boje o zítřek
úvahy o smyslu umění v životě
Duše a dílo
medailony českých a světových autorů (např. Mácha, Němcová, Vrchlický, Sova, Březina, Ibsen, Flaubert aj.)
Šaldův zápisník (1928 – 1937)
časopis s vlastními kritickými a beletristickými příspěvky, náročné požadavky na uměleckou hodnotu díla

Žádné komentáře:

Okomentovat