Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Přílohy

Informační systémy podniků - stav a trendy na českém trhu

Úvodem
Informatika proniká postupně do dalších a dalších oblastí našeho každodenního života. Jak však vypadá její nasazení v podnikové oblasti? Zde totiž byly již v jejich počátcích počítače využívány při různých vědecko-technických výpočtech a zpracování podnikových agend, zejména mezd.
Přesto, že pokrytí všech potřeb podniku není zcela beze zbytku možné jedním jediným softwarovým řešením, přesto jsou v této aplikační oblasti dominantní dvě kategorie softwarových produktů. Jsou to jednak integrované informační systémy, pro které se za dobu jejich nasazování od počátku 90. let postupně vžilo označení ERP (Enterprise Resource Planning) - odvozeno od hlavní využité metody řízení MRP II (Manufacturing Resource Planning). Za druhé se jedná o tzv. APS/SCM systémy (Advanced Planning Systém / Supply Chain Management). Ty se orientují na optimalizaci procesů nejen v rámci podniku, ale stále více ve vazbě s jeho dodavateli, partnery a zejména pak zákazníky.
Autor tohoto příspěvku se dlouhodobě zabývá mapováním a analýzou domácí nabídky těchto SW řešení a následující text obsahuje vybraná základní zjištění.
Oblast celopodnikových aplikací typu ERP
Současnou domácí nabídku ERP řešení představuje zhruba osm desítek SW produktů, z nichž zhruba polovina byla zahrnuta do výsledků průzkumu v roce 2001. Jejich struktura z hlediska země původu je celkem zajímavá, i když to nezohledňuje další aspekty jako např. absolutní počet instalací, celkový počet uživatelů nebo meziroční trendy růstu prodejů daného ERP produktu v ČR.
Mezi nejzajímavější trendy současné nabídky ERP řešení, jak se jeví v meziročním srovnání let 2000 a 2001, patří:
 postupný a přitom trvalý přesun ERP z teritoria vlastního podniku do mezipodnikových vazeb a komunikací se zákazníkem. ERP není konečným cílem, ale představuje v podniku určitý nezbytný "motor", bez kterého podnikový informační systém dost dobře "nejede" např. cestou e-businessu, vztahu k zákazníkovi (CRM - Customer Relationship Management) nebo dodavateli (SCM - Supply Chain Management) či k manažerským nadstavbám (MIS).
 větší dynamika zahraničních produktů na našem trhu. Ta je dána větším meziročním nárůstem počtu implementací a počtem konzultantů. Situaci dokresluje i vytváření aliancí různých dodavatelů a postupné rostoucí zastupování zahraničních produktů u firem původně s vlastním ERP řešením.
Z pohledu počtu instalací ERP se dá usuzovat na postupné nasycování domácího trhu charakterizované jen pozvolným nárůstem dalších aplikací. Přičemž tento "strop" je pochopitelně vyšší pro aplikace SW balíků orientovaných více do oblasti podnikových financí, přičemž počty aplikací spojených s výrobou a podnikovou logistikou jsou nižší.
V oblasti ERP dnes dominují dva základní směry dalšího rozvoje. Prvním z nich je funkční rozvoj směrem na tzv. pokročilé plánování a dále je to vliv internetu na podnikovou a mimopodnikovou komunikaci.

Žádné komentáře:

Okomentovat