Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Analyzujte problém zneužití dominantního postavení v soutěžním právu

31. Analyzujte problém zneužití dominantního postavení v soutěžním právu a uveďte některé rozsudky ESD, odůvodněte svůj názor

- není zakázáno samo výsadní postavení na trhu, ale taková činnost, kde by došlo ke zneužívání tohoto postavení
- skutkovou podstatu zneužívání dominantního postavení tvoří několik prvků:
a) dominantní postavení soutěžitele
ESD charakterizoval dominantní postavení věci UNITED BRANDS ( viz. ot. 42) jako „pozici hospodářské síly podniku, která mu umožňuje, aby na trhu zabránil účinné konkurenci tím, že se bude schopen chovat ve velkém rozsahu a nezávisle na zbylých účastnících trhu.
b) zneužívání tohoto postavení, ve formě horizontální (ve vztahu ke konkurentovi), nebo vertikální (ve vztahu k odběratelům a dodavatelům)
podstata tkví zejména ve vnucování nepřiměřených nákupních nebo prodejních cen, nebo jiných podmínek…
ESD charakterizoval zneužívání v rozhodnutí AKZO II jako „způsoby chování podniku v dominantním postavení, které mohou ovlivnit trh, na kterém již je díky přítomnosti tohoto podniku soutěž oslabena a snaha o zabránění jejího obnovení.
Pokud dominantní podnik plánuje změnu ve své strategii, může požádat Komisi o tzv. negativní posudek, který jeho budoucí chování posoudí.
c) zneužívání dominantního postavení ovlivňuje obchod mezi členskými státy EU (postačuje i teoretická možnost, že se tak stane)
musí zde dojít k citelnému zásahu do ochodu mezi členskými státy

Žádné komentáře:

Okomentovat