Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Teorie lokalizace všeobecné

Teorie lokalizace všeobecné
1.1 Počátky předválečného vývoje
Ve dvacátých a třicátých letech se objevují nové lokalizační teorie pro které je charakteristické:
- zvýšení obecnosti – vyjádření vlivu vzdálenosti na libovolné odvětví
- snaha o integraci s ekonomickou teorií

Všeobecnou teorii lokalizace se pokusil vytvořit A.Predöhl. dopravní náklady považuje za jeden druh výrobních nákladů a nalezení optimálního umístění znamená provést minimalizace výrobních nákladů. Jiné teorie již vycházejí z předpokladů, že trh není soustředěn do jednoho bodu ale spotřebitelé jsou rozptýleni. Dopravu jako nejdůležitější lokalizační faktor uvažuje ve svých pracích též T. Palandek. Předpokládá homogenitu dopravních ploch a další zjednodušení jako že dopravní tarify jsou funkcí vzdálenosti a místa zdrojů a spotřeby jsou daná předem a jsou neměnná. Jeho analýza problému spočívá ve dvou krocích, v prvé etapě analyzuje nákladové optimum firmy a jako proměnná je zde uvažována poloha firmy. Ve druhé etapě je analyzován konečný cíl firmy tj. maximalizace zisku.
Pozn. Přínos teorií výše uvedených autorů nepovažujeme za natolik odlišný a objevný abychom zde uváděli podrobně jejich teorie.
1.2 Teorie prostorového uspořádání
Rozvoj výrobních sil a nezbytnost státních zásahů do ekonomiky se odrazily ve vývoji všeobecné ekonomické teorie. Ve 30.letech začala významné místo zaujímat teorie monopolistické konkurence.
Umístění firmy se vysvětlovalo kritériem maximálního zisku. Jelikož tento cíl mají všechny firmy vede to k určitému uspořádání hospodářské činnosti v daném prostoru. Vysvětlit rozložení ekonomických aktivit se pokusil W. Christaller teorií centrálních míst a po něm A. Lösch teorie tržních zón.
Oba přístupy jsou založeny na těchto předpokladech:
- Existuje homogenní plochy s pravidelnou distribucí a kvalitou zemědělských podmínek a přírodních zdrojů
- Ve všech částech těchto ploch je hustota obyvatelstva stejná – tedy je stejná i volba zákazníků a nemění se ani technika výroby
- Náklady na transport a hospodárnost se liší produkt od produktu
- U každého výrobku existuje specifická poptávková funkce
- Předpokládá se, že všichni výrobci se chovají racionálně

Žádné komentáře:

Okomentovat