Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Řízení informačních systémů

Úrovně a oblasti řízení informačních systémů. Současné problémy a omezení rozvoje řízení IS/IT.



1.1. Pozice řízení IS/IT v systému řízení podniku
Vedení informatiky
• mělo by být zastoupeno v top managementu
• často problém odtržení od ostatních oblastí řízení (obchod, výroba), chápáno pouze jako technická záležitost
• Informační manažer by měl mít blíže k manažerovi než k vlastním IT.
o formulace informační strategie
o rozvoj organizačních struktur a řídících procedur v oblasti informatiky
o analýza a návrh nových informačních služeb poskytovaných zákazníkům
o rozvoj elektronického obchodu
o strategie prezentace firmy na internetu a dalších informačních zdrojích
o vyhodnocování ekonomických analýz IS
o řízení vztahů s externími partnery v oblasti IS/IT
o řízení vztahů informatických projektů a ostatních rozvojových projektů podniku (příprava na certifikaci podle ISO norem)

Kvůli promítání zájmů různých úseků podniku do rozvoje IS řídící komise (řídící výbor pro informatiku). V čele představitel podniku (GŘ), členy lidé z různých úseků a informační manažer.

Úrovně řízení IS/IT
• strategická – formulace IST, řešení zásadních koncepčních otázek, výběr externích partnerů, stanovení projektů atd.
• taktická – převážně řízení jednotlivých projektů, analytické a projekční činnosti, řízení vazeb na ostatní projekty (?), implementace projektů ad.
• operativní – zejména řízení provozu IS, instalace produktů, údržba HW i SW, monitorování systému atd.

1.1.1. Strategická úroveň
 Cíl – dlouhodobý rozvoj ve vazbě na strategické a podnikatelské záměry společnosti
 Náplň – formulace a periodická aktualizace celkové koncepce IS/IT = informační strategie
 Vstupy – podnikatelská strategie + strategie dílčí (obchodní, marketingová, atd.)
 Výstupy – nová nebo aktualizovaná informační strategie
 Zodpovědnost - Za strategické řízení IS/IT podniku je zodpovědný informační manažer, formulovat strategické záměry v informatice musí celé vedení podniku.

Hlavní náplň:
 Analýzy strategických záměrů celého podniku
 Analýza stavu IS/IT a jeho okolí
 Přehodnocení cílového stavu IS/IT
 Specifikace nových informačních služeb pro zákazníky
 Strategie outsourcingu
 Řízení vztahů s externími partnery v oblasti IS/IT
 Aktualizace systému řízení IS/IT
 Plánování investic do IS/IT
 Plánování stěžejních projektů IS/IT
 Časový plán realizace strategických záměrů
 Zajišťování trvalé informovanosti pracovníků o rozvoji IS/IT

1.1.2. Taktická úroveň
Rozvoj organizace ve vazbě na informatiku
 Cíl – optimalizace organizačního uspořádání firmy v souladu s možnostmi informačních technologií v rámci permanentního zkvalitňování péče o zákazníka.
 Vstupy – informační strategie podniku – rozvoj podniku a jeho dopady do organizace podniku, platný organizační řád podniku, zákony, směrnice, nařízení, které se promítají do ASW, dokumentace systému řízení podnikové informatiky
 Výstupy – úpravy či návrhy úprav organizační dokumentace podniku
 Zodpovědnost – různá řešení, doporučuje se provázanost s útvary odpovědnými za organizaci podniku

Hlavní náplň:
 Sledování zákonů a předpisů
 Změny podnikových procesů a podnikové organizační struktury
 Řízení a organizace informatiky v podniku
 Definování vztahů útvarů informatiky na ostatní organizační jednotky podniku

Poznámka: může spadat i do strategické úrovně.

Žádné komentáře:

Okomentovat