Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Hlavní charakteristiky informační společnosti

Specifické charakteristiky informační společnosti. Soukromý a veřejný sektor, jeho příležitosti a problémy k řešení. Úloha státních orgánů v rozvoji informační společnosti. Úloha nadnárodních orgánů v rozvoji informační společnosti. Instituce EU se vztahem k informatice. Situace v ČR.



Informační společnost
Informační společnost můžeme chápat zejména jako společnost využívající soubor nástrojů výpočetní a komunikační techniky a na nich postavené informační a komunikační služby, které se postupně stávají určujícím faktorem rozvoje ekonomiky a svým dopadem významně ovlivňují i rozvoj celé společnosti.

Specifické charakteristiky informační společnosti:
 zvyšování produktivity práce v sektoru materiální produkce
 zvyšování podílu produkce nemateriální povahy
 vytváření podmínek pro hodnotnější a spokojenější život lidí(nové možnosti využití kvalifikace, tvůrčích schopností, nové možnosti vzdělání)
 posun od závislosti na interních informačních systémech k systémům využívajících externí komunikace.
 negativní vlivy: negativní sociální důsledky technologického rozvoje, mají za následek zvětšování sociálních rozdílů, např. sice přibývají možnosti uplatnění kvalifikovaných pracovních sil, ale ubývají pracovní příležitosti pro méně kvalifikované a nekvalifikované pracovní sily


Soukromý a veřejný sektor, jeho příležitosti a problémy:

Soukromý sektor
Tím, že podniky nyní mohou nabízet své produkty a služby prostřednictvím globální sítě svým potenciálním zákazníkům na celém světě, tak získávají v reálném čase a s velmi nízkými náklady jejich reakci a jejich poptávku. Mohou tedy nabízet výrobky mnohem většímu trhu než dříve. Zároveň také roste konkurence se všemi dalšími účastníky tohoto trhu. Konkurenční tlak nutí firmy „vytěsnit“ (outsourcing) aktivity, které jsou z hlediska jejich výrobního programu dlouhodobě málo efektivní.
Nové aplikace IS/IT vytvořené a provozované na platformě internetu, jako např. elektronický marketing, elektronické podnikání a další, ve svém důsledku ovlivňují chování podniků. Jde zejména o:
 odstranění mezičlánku v řetězu výrobce-distributor-zákazník – aplikace IS/IT zprostředkují v prostředí internetu přímý vztah mezi prodávajícím a kupujícím
 sdílení znalostí v řetězu subdodavatel-výrobce-distributor - elektronické podnikání umožní efektivně spolupracovat a sdílet informace mezi subdodavateli – výrobci a distributory. To přinese výrazné zkrácení doby reakce firmy a tedy zlepšení služby zákazníkům.
 nový vztah výrobce – zákazník - výrobce může využít informace získané z „internetového“ styku se zákazníkem(demografické údaje, oblasti zájmu zákazníka, ..) a nabídnout mu katalogy vystavené na webu, interaktivní nabídkové aplikace, udržující se zákazníkem dialog a dále upevňující jeho loajalitu,..

Veřejný sektor
Ekonomický model průmyslové společnosti 19. a 20. století byl založen na dostupnosti přírodních zdrojů, výrobě zboží, velkého podílu fyzické práce a fyzické distribuci vyrobeného zboží.
Ekonomický model informační společnosti je založen na zpracování informací a služeb s nimi spojených. Státy musí vytvořit prostředí pro podnikání, ve kterém bude možné, co nejefektivněji získat informace, a ty použít pro výrobu a obchod. Musí tedy vytvořit efektivní informační infrastrukturu s odpovídající legislativní úpravou.

Úloha státních orgánů v rozvoji informační společnosti
Mezi úkoly státních orgánů patří:
 vytvoření legislativních podmínek pro efektivní využívání moderních informačních a komunikačních technologií
 vytvoření optimálního systému poskytování informací občanům a právnickým subjektům s využíváním moderních informačních a komunikačních technologií
 zajištění efektivního hospodaření s finančními prostředky ze státního rozpočtu vynakládanými na informační a komunikační technologie
 uspokojování potřeb české ekonomiky, požadavků fyzických a právnických osob na zajištění kvalitních, spolehlivých a široce dostupných telekomunikačních služeb a vytvoření obecně dostupné komunikační infrastruktury
 zabezpečení důvěryhodnosti, bezpečnosti a pořádku ve specifických podmínkách informační společnosti s využitím elektronických identifikátorů a zajištění ochrany osobních dat
 vytvoření předpokladů pro rozvoj elektronického obchodu jako nutné podmínky k zapojení do globální ekonomiky
 vytvořit předpoklady pro ovládnutí práce s informacemi s využíváním moderních informačních
a komunikačních technologií ve školách

Žádné komentáře:

Okomentovat