Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

1.6. Model vývoje IS podniku

· Východiskem návrhu IS je globální podniková strategie (GST), která určuje hlavní směry a priority rozvoje podniku.
· Na globální podnikovou strategii (GST) navazuje informační strategie (IST), jejímž cílem je navrhnout IS/IT podniku tak, aby byly optimálně podpořeny celopodnikové cíle definované v GST. IST popisuje mj. všechny informatizační projekty podniku (stávající i budoucí) a zajišťuje jejich konzistenci - viz dále.
· Stávající i budoucí stavy IS/IT jsou popsány metasystémem (MtS). MtS je nástroj podporující řízení vývoje IS/IT. Umožňuje popis a ověřování konzistence jednotlivých stavů IS/IT. Detailněji jsou architektura a funkce MtS analyzovány např. v [VOR94a], [VOR94b], [VOR94d].
· Na IST navazují jednotlivé informatizační projekty v různém stavu rozpracovanosti - některé ve stavu plánování, jiné ve stavu vývoje (US-úvodní studie, GN-globální návrh, DN-detailní návrh, IM-implementace, ZA-zavádění) a ostatní ve stavu provozu a údržby (PU).
· Jak IST, tak i jednotlivé projekty jsou zpracovány z pohledu několika dimenzí a jejich vzájemných vazeb: informační/datové (inf), procesní/funkční (pro), ekonomické/finanční (eko), organizační (org), pracovní/sociální (pra), softwarové (sw), hardwarové (hw), metodické (met), dokumentační (dok) a manažerské (mng).

1.1. Globální strategie podniku - východisko IS podniku
· Globální podniková strategie (GST) není jedenkrát vytvořený neměnný dokument - prochází životním cyklem, který jednak zajišťuje realizaci stanovené GST a jednak umožňuje přizpůsobení GST změnám externích a interních podmínek - viz.
· Prvním krokem při formulaci GST dle MDIS je tzv. SWOT analýza (strengths, weaknesses, opportunities, threats), která analyzuje externí možnosti a hrozby a interní silné a slabé stránky podniku. Součástí analýzy je hledání příčin dané situace. SWOT analýza se provádí z různých pohledù (dimenzí). Každá dimenze představuje samostatný faktor, který významně ovlivňuje činnost podniku.
· Po analýze jednotlivých externích a interních faktorù následuje vymezení kritických faktorù rozvoje podniku. Při vymezení kritických faktorù se bere v úvahu závažnost (význam) každého faktoru a doba jeho působení. Současně se analyzují vzájemné vztahy faktorů a vymezují se oblasti "výzev" a "nebezpečí" pro podnikání podniku. Globální strategie by měla být pochopitelně formulována tak, aby podnik maximálně využil svých silných stránek a externích příležitostí a eliminoval své slabé stránky a vyhnul se externím hrozbám.
· Na základě provedené a vyhodnocené SWOT analýzy se ve druhém kroku tvorby globální strategie formuluje poslání (mission) podniku. Poslání definuje smysl existence firmy, tj. mìlo by odpovídat na následující otázky:
a) jaké potřeby chce firma uspokojit ?
b) jakých skupin zákazníkù ?
c) v jakém teritoriu ?
d) jakou technologií ?
· V třetím kroku tvorby GST se definují globální podnikové cíle, jejichž dosažením se naplní poslání podniku a uspokojí zájmy vlastníků podniku. Globální cíle se formulují na období tří až pěti let, a to ve čtyřech rovinách:
q cíle z hlediska vlastníků podniku ,
q cíle z hlediska vrcholového vedení podniku ,
q cíle z hlediska pracovníků podniku,
q cíle z hlediska společnosti .
· Aby podnik dosáhl svých cílù, vykonává řadu tzv. globálních podnikových funkcí. Vymezení těchto funkcí a celopodnikových programů (projektů) rozvoje je náplní čtvrtého kroku tvorby GST. Typickými globálními funkcemi výrobního podniku jsou:
q vrcholové řízení a organizace,
q nákup,
q výroba,skladování/služby,
q prodej (marketing, odbyt),
q výzkum & vývoj,
q personální řízení,
q finanční řízení,
q informatika.
· Celopodnikové programy rozvoje jsou návrhem alternativních cest dosažení podnikových cílů. Např. je-li jedním z cílů podniku proniknutí s produkty podniku do nového teritoria, může jeden z programů rozvoje specifikovat postup vytvoření sítě distributorů a dealerů v daném teritoriu.
· Posledním krokem tvorby GST, který je současně přechodem k implementaci globální strategie je tvorba strategií jednotlivých globálních podnikových funkcí (prodeje, výroby, informatiky atd.). GST je jednak zdrojem, na který všechny dílčí strategie navazují, a jednak nástrojem pro udržení konzistence a vzájemných vazeb mezi globálními podnikovými funkcemi. Konzistence je zajišťována celopodnikovými programy, které koordinují hlavní procesy probíhající na základě dílčích strategií. Například proniknutí do nového teritoria bude vyžadovat koordinaci marketingu (zmapování trhu v daném teritoriu), výroby (výroba produktů pro nový trh), odbytu (vytvoření nových distribučních kanálů), informatiky (informační podpora nové výroby a odbytu), personálního řízení (zajištění pracovníků pro práci v novém teritoriu) atd.

Žádné komentáře:

Okomentovat