Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

37. ÚSTAVNÍ SOUDNICTVÍ. SPRÁVNÍ SOUDNICTVÍ. STÁTNÍ ZASTUPITELSTVÍ

Ústavní soudnictví:

má pravomoc rozhodovat o souladu zákonů s ústavou – tato pravomoc vzniká až se vznikem psaných ústav. Původně šlo o tzv. Judical Review (difízní) ústavní soudnictví, kdy by každý soud oprávněn rozhodovat o ústavnosti právních předpisů, zákony však neruší, jen se při řešení konkrétního sporu rozhodnou, zda teď či onen zákon nepoužije s tím, že jej nepoužije ani příště (precedens)

Specializované ústavní soudnictví je charakteristické tím, že pouze specializovaný soud má pravomoc posuzovat zákony.

Znaky ústavního soudnictví:

- abstraktní kontrola ústavnosti právních předpisů (aniž by vznikl spor)

- konkrétní kontrola na základě případu

- kompetenční spory mezi ústředními orgány státu

- spory ve federaci mezi federaci a členskými státy a čl. státy navzájem

- ústavní stížnosti (FO, PO se obrátí k ochraně ústavního soudu)

- rozhodování o ústavnosti politických stran

- rozhodování ve volebních věcech

- zbavení základních práv u FO

- souzení nejvyšších státní funkcionářů (zbavení mandátu, porušení ústavní povinnosti)

Správní soudnictví:

slouží k ochraně před nezákonnými zásahy výkonné moci, jde o formu soudní kontroly rozhodování na úseku výkonu správy.

Rozlišujeme:

- správní soudnictví kontinentálního typu – specializovaná soudní soustava

- anglosaského typu – kvasisoudní orgány při správních orgánech, ale na těchto orgánech nezávislé

Státní zastupitelství:

existuje v mnoha podobách, obvykle zařazeno do soustavy ministerstva spravedlnosti (někdy do soudní soustavy, podřízení panovníkovi, prokuratura jako součást vlády)

fungují na principu:

- princip legality – povinnost zasáhnout tam, kde byl porušen zákon (monopol obžaloby)

- princip oportunity – sám poškození má možnost stíhat cestou soukromé žaloby (SRN, VB, USA)

- tzv. actio popularis – stát, postižený a každý jiný může předložit věc soudu (Španělsko)

Státní zastupitelství není nestranný orgán, zastupuje stát a jeho konkrétní zájem, jeho činnost je často spjata s činností policie.

Ombudsman:

je to samostatný orgán, volený parlamentem a jemu odpovědný (každoroční zprava o činnosti), je nestranný. Vznik ve Švédsku – 1809, VB – 1967…ČR – 18. 12. 2000

Přijímá stížnosti a prošetřuje je, má vyšetřovací iniciativu (ne všude) a výsledek šetření má pouze doporučující charakter.

Jiné prostředky ochrany práva:

Advokacie – není nositelem veřejné moci, poskytování právních rad, zastupování na soudě

Notářství – sepisování veřejných listin, osvědčení, přijímání listin a věcí do úschovy

Žádné komentáře:

Okomentovat