Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Trh chápeme:

Prostorově: jako místo, na kterém se setkává prodávající a kupující (tržiště, obchodní dům, burzy zboží)
Funkčně: jako spojení nabídky a poptávky v určité oblasti (trh zboží, trh práce, peněžní trh)

NABÍDKA
- množství zboží, které jsou prodívající ochotni dobrovolně dodat na trh za určitou cenu
- čím je cena zboží nebo služby na trhu vyšší, tím více výrobců přichází na trh a chce prodat své zboží; nabídka roste
- je-li cena zboží nízká, výrobci nemají zájem prodávat své zboží; nabídka klesá

na nabídku působí tyto faktory:
1. náklady výroby na jednotku produkce – ty se mění pod vlivem
a) cen vstupu (levnější materiál, mzdy)
b) vlivem technického pokroku – zlevňuje výrobu
2. změny cen alternativních výrobků – výrobce vyrábí zpravidla více druhů výrobků, např. automobily
- snížení poptávky (ceny) po jednom výrobku vede podnikatele ke zvýšení produkce druhého výrobku, přestože se jeho cena nezměnila
3. změna výrobních podmínek – výkyvy počasí, sezónnost produkce (jahody, borůvky)

Žádné komentáře:

Okomentovat