- množství zboží, které jsou kupující ochotni koupit za určitou cenu
- klíčovým faktorem je cena
Na poptávku působí:
1. důchodový efekt – lidé mají různé výše příjmů v závislosti na svém pracovním zařazení poptávají zboží v různých cenových relacích
2. substituční efekt – jedná se o nahrazení dražšího výrobku levnějším stejné nebo podobné užité hodnoty (auto/kolo, uherák/vysočina)
3. změna cen komplementu – je doprovodné zboží, jehož zvýšení ceny může kupujícího odradit od nákupu cílového výrobku (auto/benzin)
4. změna u preferencích lidí – lidé v různých obdobích poptávají různé statky (služby) v závislosti se změnou módy, stylu a pokroku (móda zvonáčů…)
5. reklama – na trhu existuje velký počet výrobců, kteří nabízejí zboží stejné nebo podobné užitné hodnoty aby bylo jejich zboží prodejné, musí se zviditelnit
TRŽNÍ ROVNOVÁHA
NABÍDKA POPTÁVKA na trhu je větší množství zboží a služeb, než který jsou kupující ochotni koupit – trh je přesycen
Reakce prodávajících: snížení ceny a zastavení výroby
Reakce kupujících: při snížení ceny zvýší zájem o výrobek, či službu
Žádné komentáře:
Okomentovat