Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

POPTÁVKA

- množství zboží, které jsou kupující ochotni koupit za určitou cenu
- klíčovým faktorem je cena

Na poptávku působí:

1. důchodový efekt – lidé mají různé výše příjmů v závislosti na svém pracovním zařazení  poptávají zboží v různých cenových relacích
2. substituční efekt – jedná se o nahrazení dražšího výrobku levnějším stejné nebo podobné užité hodnoty (auto/kolo, uherák/vysočina)
3. změna cen komplementu – je doprovodné zboží, jehož zvýšení ceny může kupujícího odradit od nákupu cílového výrobku (auto/benzin)
4. změna u preferencích lidí – lidé v různých obdobích poptávají různé statky (služby) v závislosti se změnou módy, stylu a pokroku (móda zvonáčů…)
5. reklama – na trhu existuje velký počet výrobců, kteří nabízejí zboží stejné nebo podobné užitné hodnoty  aby bylo jejich zboží prodejné, musí se zviditelnit

TRŽNÍ ROVNOVÁHA

NABÍDKA  POPTÁVKA  na trhu je větší množství zboží a služeb, než který jsou kupující ochotni koupit – trh je přesycen
Reakce prodávajících: snížení ceny a zastavení výroby
Reakce kupujících: při snížení ceny zvýší zájem o výrobek, či službu

Žádné komentáře:

Okomentovat