Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Cíle zkoumání bankovního dohledu a vnějšího auditu (s. 158)

Jak externí auditor, tak i bankovní dohled zkoumají účetní závěrku banky, účetní systém a vnitřní řídicí a kontrolní systém. Hledisko zkoumání je však poněkud odlišné. Zatímco auditorovi jde především o ověření správnosti a souladu vykazovaných údajů s realitou, bankovní dohled hodnotí stabilitu banky, ochranu zájmu vkladatelů a posuzuje obezřetnost řízení bankovních činností. Musí brát v úvahu také různé další skutečnosti, např. subjektivnost některých odhadů, které se promítají do účetní závěrky, události následující po sestavení účetní závěrky, odlišný záměr auditora a dohledu při posuzování vnitřního kontrolního systému. Přes tato omezení však mohou být výsledky práce externího auditora přínosné i pro bankovní dohled. Proto mají banky povinnost předkládat auditorské zprávy dohledu.
Auditorské zprávy poskytují např. informaci o věrohodnosti účetní závěrky. Také auditor při provádění auditu přihlíží k opatřením a úředním sdělením ČNB a může využít konzultací s bankovním dohledem. Pokud zjistí auditor významné nedostatky v činnosti banky nebo rizika, o nichž se domnívá, že nejsou bankovnímu dohledu známy, mela by dohled informovat o těchto skutečnostech. Může se jednat např. o fakta, která mohou ohrozit existenci banky, nesprávnosti, ze kterých by mohla bance vzniknout škoda značného rozsahu, nebo pokud auditor zamýšlí odstoupit v průběhu auditu, má na důležitý aspekt účetní závěrky názor, který je neslučitelný s názore m vedení banky a nechce proto vydat výrok bez výhrad, nebo se domnívá, že by určitá skutečnost měla být dohledu známa, avšak vedení banky i přes žádost auditora takové oznámení neučinilo.
V případě potřeby navázat kontakt s bankovním dohledem je však obvyklé, že setkání se účastní také vedení banky, příp. dozorčí rada nebo výbor pro audit, nebo jsou o něm alespoň informováni. Pouze pokud dá vedení banky souhlas se svou neúčastí na jednáních (čl. 40 směrnice č. 51), nebo existuje-li smluvní dohoda nebo předpisy opravňující ke spolupráci auditora a dohledu, nemusí toky informací mezi auditorem a dohledem probíhat prostřednictvím banky. Při uzavírání dohody s dohledem však musí auditor zvážit případný konflikt zájmů. Také k předávání zpráv auditora bankovnímu dohledu se vyžaduje souhlas banky.

Žádné komentáře:

Okomentovat