Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

23. ÚČEL, PŘEDMĚT A POSTUP ZPRACOVÁNÍ PODNIKATELSKÝCH PROJEKTŮ)

(projekt jakožto proces plánování a řízení rozsáhlých operací, předmět a východiska podnikatelských projektů, příprava pod. projektů, smysl a náplň studie proveditelnosti, investiční a finanční rozhodnutí podnik. projektu, fin. analýza jakožto podklad k rozhodování)

PODNIKATELSKÉ PROJEKTY
- jejich předmětem jsou investice
- přípravě a realizaci předchází volba investiční strategie podniku
- samotná příprava a realizace je pak formou naplňování podnikatelské investiční strategie

Strategie podniku
Je formulací základních rozvojových procesů podniku, sloužící k dosažení jeho dlouhodobých cílů
Délka strategického období se liší podle odvětví a oborů činnosti. V některých oborech 3 roky a v oborech s dlouhou dobou obratu kapitálu může činit deset i více let.
Příprava strategie zahrnuje obvykle tyto kroky:
1. analýza hodnocení podniku – jde o posouzení výchozí situace podniku s cílem získat informace o podniku z hlediska jeho jednotliv. stránek např. zdrojů podniku, výrobního programu, ek. Fin. situace, silných a slabých stránek podniku (SWOT analýza)
2. analýza a prognóza vývoje okolí podniku – okolí podniku se zpravidla vyznačuje vysokou proměnlivostí, která zahrnuje zejména změny a vývoj:
- tržní situace (poptávky, ceny, distribuční cesty apod.)
- konkurence
- vědecko-technického rozvoje
- dostupnosti a cen surovin a energií
- národohospodářské politiky a legislativy
- situace na finančních trzích
- mezinárodních podmínek
3. stanovení poslání a cílů podniku – vize podniku bývá obvykle formulována do značné míry obecně a vyjadřuje, čím chce podnik být, tvoří jakýsi jeho jednotící rámec.
Cíle podniku bývají konkrétnější, představují rozpracování celkové vize podniku na jednotlivé oblasti jeho činnosti (efektivnosti a fin. stability, postavení na trhu, inovace a technologie, sociální oblast, ochrana životního prostředí, společenské postavení podniku). Konkrétním cílem může být třeba úkol zvýšit v daném roce podíl na trhu ze 6 na 10 procent.
4. tvorba a hodnocení variant podnikatelské strategie - přestavuje završení předcházejících etap, neboť podnikatelská strategie je prostředkem k dosažení stanovených cílů, dává konkrétní odpovědi na otázky:
- jaký druh výrobku či služeb produkovat či poskytovat
- jak produkovat výrobky či služby (tj. s jakými náklady, technologiemi, zdroji)
- pro koho (okruh zákazníků) atd.

Žádné komentáře:

Okomentovat