Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Alfred JARRY,

praotec absurdní lit.  Král Ubu (1896), Nadsamec (1902)
Samuel BECKETT, Ir (žil v Paříži, považován za fr. autora), laureát na Nobelovu cenu 1969 (nepřijal)  hra Čekání na Godota: chaotický dialog dvou tuláků na opuštěném místě, kteří čekají na toho, kdo změní jejich život, opakuje se scéna s chlapcem, který vždy oznámí, že pan Godot přijde další den, monotónnost, nekonečnost čekání
Eugéne IONESCO, francouzský básník a dramatik rumunského původu  Plešatá zpěvačka, Nosorožec (tzv. antihry)
problematika stereotypů a komunikace mezi lidmi
Edward ALBEE  hra Kdo se bojí Virginie Woolfové (u nás Kdopak by se Kafky bál): demýtizovaná rodinná skutečnost ukázána ve skutečné, odpuzující podobě (soukromí 2 manželských párů)
zfilmováno s Elizabeth Taylorovou a Richardem Burtonem
Magický realismus  50. léta, Latinská Amerika a Rusko (země se silnou tradicí mythologie, ústní slovesnosti)
prolínání skutečného světa a světa snů, napětí mezi reálnem a fantazií, „zázračné reálno“ = mythologický výklad světa ovlivňuje vyprávění autora, aplikování nadčasového mýtu na každodenní život lidí
Gabriel García MARQUEZ, Columbie, Nobelova cena 1982  Sto roků samoty: rodinná sága, život izolovaného provinčního městečka Maconda od doby kolonizace v 19. st. do ½ 20. st., život rodu má skončit narozením dítěte s prasečím ocáskem (prokletí, se kterým žijí), zrcadlo neustálého plynutí času, postavy žijí I po smrti, některá období se opakují, za tím vším je jedna důležitá konstanta = samota člověka, množství symbolů
Alejo CARPENTIER, Cuba  Barokní koncert: „p o e t a d o c t u s“ (učený básník), Kubánec se s černošským sluhou vydává na cestu do Evropy, kde navštíví benátský karneval, mystifikace (setkání různých postav), vedle sebe stojí vysoce odborný popis hudby a vulgarismy („koncert“ = zápas)
dal název pojmu magický realismus, zázračné reálno
Čingiz AJTMATOV, Kirgizie  Stanice bouřná: prolínání mnoha dějových pásem, současnosti, legend a fikce budoucnosti, civilizace vs. příroda v kazašské stepi (motiv vlaku a lišky, která se bojí přeběhnout na druhou stranu)
Michail BULGAKOV, Rus  Mistr a Markétka: podobenství příběhu Fausta s biblickým příběhem ukřižování Krista
Literatura s prvky sci-fi (science fiction)
obraz fiktivní budoucnosti společnosti, člověka, vědy  vědeckofantastická próza, stinné stránky technického pokroku
„fantasy“ literatura s bájnou pohádkovou atmosférou
otřesné vize totalitní společnosti
George ORWELL (vl. jm. Eric Blair)  Zvířecí farma, 1984
Zvířecí farma: alegorická bajka podávající obraz totalitní společnosti, jeden druh zvířat tyranizuje jiné, obraz despotismu a násilí
1984: napsáno r. 1948, obraz fašizujícího státu, který používá všechny prostředky k tomu, aby ovládl beze zbytku jednání I myšlení občanů („novořeč“ záměrně budovaná tak, aby se nemohly ani vyslovit ani domyslet nežádoucí myšlenky), zničení člověka státní mašinérií, nadčasové varování proti totalitě
Ray BRADBURY  Marťanská kronika, 451 stupňů Fahrenheita
obraz technicky vyspělé, ale nekulturní civilizace, nemožnost vzepřít se
Stanisław LEM  Astronauti, Solaris
spojení sci-fi s dobrodružným žánrem, úvahy o stavu lidské civilizace, o mravní odpovědnosti za ni
Arthur C. CLARKE  Vesmírná odyssea
John Ronald Reuel TOLKIEN  Hobbit, Pán prstenů

Žádné komentáře:

Okomentovat